آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۱

چکیده

متن

پیشگفتار
اعتقاد به موعود نجات بخش در آیین‌های بسیاری، اعم از الهی و غیر الهی وجود دارد. این باور با فطرت بشر درآمیخته و گره خورده است؛ اما صد افسوس که به وسیله برخی افراد دروغ‌پرداز برای ایجاد فتنه و فساد و بهره‌کشی، برای رسیدن به آمال ناپاک دنیوی مورد سوء استفاده قرار گرفته است. آنان با تفسیر‌ها و برداشت‌های ناروا از متون مقدس اسلام، مسیحیت و یهودیت، دست به انحراف زده و به اعمالی پلید و دور از شأن انسانی و دینی مانند هدر دادن اموال و خون‌های بسیاری برای همخوانی با تفسیر‌های ناروای خویش پرداختند.
در این نوشته سعی شده با ارایه‌ی روشن تاریخ پیدایش و شیوه‌های حرکت مسیحیت صهیونیست، هشدار داده و نشان دهیم که حرکت صهیونیسم به هیچ یک از فرقه‌‌‌های مسیحی بها نمی‌دهد، بلکه اگر بتوانند مسیحیان به اصطلاح صهیونیست را نیز از بین خواهند برد!
مسیحیت صهیونیست
در فرهنگ موعود «مسیحیت صهیونیست» جایگاهی ویژه دارد. صهیونیست‌ها با تفسیری خاص از موعتود به دنبال جنگی هسته‌ای و ویرانگر در سطح جهان بوده و آغاز حرکت خویش را از سرزمین‌های اسلامی می‌دانند، از این رو با قساوت و خونریزی در خاورمیانه به ویژه فلسطین، این حرکت غیر انسانی و ضد دینی را آغاز کرده و به دنبال گسترش آن در سطح کشورهای منطقه و از آنجا به تمامی جهان هستند.
آموزه‌های تورات تحریف شده و سیاستمداران صهیونیست در سراسر دنیا دست به دست هم داده‌اند تا با امکانات نظامی و فرهنگی امریکا به ویژه استفاده از فریبندگی‌های جذاب سینما و حتی بازی‌های رایانه‌ای، در باوراندن آموزه‌های توراتی، رؤیای حکومت نیل تا فرات را به واقعیت تبدیل کنند. از این رو با تکیه بر ظهور عیسی مسیح (علیه‌السلام) و در صورت تشکیل اسرائیل بزرگ و واقعه‌ی «آرماگدون» به دنبال زمینه‌سازی ظهور و نابودی عوامل مزاحم هستند، که در صدر این استراتژی دهشتناک، شیعیان و مسلمانان منتظر موعود آخر الزمان قرار دارند.
شایان ذکر است که جریان افراطی مسیحی صهیونیستی طی چند سال اخیر فعالیت گسترده‌ای را در امریکا درباره‌ی خطر قیام مهدی (عج) به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی ایالات متحده و حیات اسرائیل و لزوم چاره‌اندیشی برای مقابله با آن آغاز کرده است.
غربی‌ها برای رویارویی با ظهور، در صدد اقدامات پیشگیرانه، خصوصاً تسلط بر خاورمیانه که محل ظهور امام مهدی (علیه‌السلام) و فرود آمدن عیسی مسیح (علیه‌السلام) است برآمده‌اند تا اوضاع منطقه را کاملاً زیر نظر بگیرند و قیام‌های زمینه‌ساز ظهور را در وقت مناسب سرکوب کنند.(1) در این راه به طراحی دسیسه‌‌های عجیب و فریبنده دست زدند، از جمله حوادث یازده سپتامبر 2001 و ریختن خون هزاران شهروند بی‌گناه، تا بتواننند غربیان را به ستیز با مسلمانان و شرقیان وا دارند.
تاریخچه پیدایش
مسیحیت صهیونیست
تاریخ پیدایش صهیونیسم مسیحی به قبل از تشکیل دولت اسرائیل بلکه سال‌ها پیش از آن برمی‌گردد.
ریشه‌ی اصلی به وجود آمدن آن به ظهور فرقه‌‌ی پروتستان توسط «لوتر» باز می‌گردد. «مارتین لوتر» روحانی مسیحی بود که در 1483 .م در ایالت ساکسون آلمان در خانواده‌ای روستایی به دنیا آمد و در 1507 به عنوان استاد در دانشگاه «وینبرگ» منصوب شد. وی پس از دیدار از قصر پاپ، از وضع موجود متنفر شد و از آن پس آشکارا از انحرافات کلیسا انتقاد می‌کرد. او بنیان‌گذار آرای جدیدی در مسیحیت شد. وی که تحت تأثیر آموزه‌های فلسفی، تئوریک و جهان‌بینی عبرانی بوده است، دگرگونی‌های شگرفی در مفاهیم دینی کلیسای کاتولیک به وجود آورد.
رویکرد به «بهشت دنیایی» به جای «آخرت‌گرایی»، «تشریع و بدعت در ربح و ربا» و جایز دانستن آن، بزرگداشت یهودیان و برتر دانستن قوم یهود و متعلق به قوم یهود از جانب خداوند، از شاخصه‌های پروتستانیسم لوتری است. وی یهودیان را خویشاوندان خداوند (عیسی مسیح) و برادران و پسر عموهای وی خواند.
ستایش لوتر از یهودیان در اوضاعی که کلیسای کاتولیک به عنوان باور حاکم و مقتدر، بر اعتقاداتی کاملاً ضد یهودی استوار بود، این شبهه را به طور فزاینده مطرح می‌کرد که شاید پروتستانیسم، مسیحیتی است که بنیادها و شالوده‌های آن یهودی است و شاید این نظریه به نحوی بیانگر پیدایی مسیحیت یهودی باشد. (2)
از سوی دیگر بعضی نوشته‌اند: «از آن هنگام که «مارتین لوتر» به سال 1521 حملات پرخاشگرانه‌‌ی ‌خود را به کلیسای رومی با بی‌باکی آغاز کرد و توانست یوغ پاپ را برافکند، انتظار آمدن «مسیحا» میان یهودیان قوت یافت. خود لوتر یهودیان را چندان دوست نمی‌داشت، ولی آشکار‌ا و به شدت مخالف آزار آنان بود. وی به مناسبتی در 1523 درباره‌ی ایشان گفت: «آنان از نژاد خداوند‌گار ما هستند، بنابراین، اگر بنا باشد کسی به گوشت و خون مباهات کند، یهودیان بیش از ما به مسیح تعلق دارند، از این رو، من از عزیزانی که طرفدار پاپ هستند، خواهش می‌کنم که اگر از بدگویی درباره‌ی من به عنوان یک بدعت‌گذار خسته شده‌اند، مرا به عنوان یک یهودی ناسزا بگویند...». وی در جای دیگر گفت: «توصیه من این است که با آنان از روی مهر رفتار کنیم ... اگر بنا داریم به آنان کمک کنیم، نباید به شریعت پاپ، بلکه به شریعت محبت مسیحی عمل کنیم.به آنان روح دوستی نشان دهیم. بگذاریم زندگی کنند و به کار مشغول شوند تا به زیستن در کنار ما رغبت کنند.»(3)
قرن‌ها بود که چنین بیانات احساس‌آمیزی از دهان یک مسیحی بیرون نیامده بود و این سخنان امیدهای تازه‌ای را در دل‌های یهود برانگیخت.»
هدف اصلی لوتر، پروتستان کردن یهودیان بود، اما آن‌‌ها به جای این که مسیحی شوند، یاران و پیروانی جمع می‌کردند تا مسیحیت را یهودی کنند. به همین دلیل بعدها «لوتر» نفرت خود را از یهود در کتاب دیگر خویش به نام «آن چه به یهود و دروغ‌هایشان مربوط است» که در 1524 .م تألیف نموده، ابراز می‌کند و خواستار بیرون راندن یهود می‌شود.
جنبش اصلاح‌طلبان پروتستان، وقتی از پروتستان شدن یهودیان ناامید شد، دعوت بازگشت یهود به فلسطین جهت رهایی از دست آن‌‌ها را پذیرفت و این آغاز رشد و نمای «مسیحیت صهیونیستی» بود.(4)
تحول باور «مسیحی ـ یهودی» و تبدیل آن به مسیحیت صهیونیستی به عنوان ایدئولوژی پروتستان‌‌‌ها و قرون میانه توسط پیورتین‌ها» و فردی به نام «ویلیام تیندل» پایه‌گذاری شده و در اروپا گسترش یافت.
انتشار عقیده «هزاره» و بازگشت مسیح (5) در اقیانوس حوادث قرن هفدهم باعث به قدرت رسیدن جناح «مسیحیت یهودی» و در نهایت قدرت یافتن ایده‌ی برانگیختگی اسرائیل حتی میان دانشمندان، فلاسفه و ادبای اروپا شد.
جان نلسون داربی (م 1882) کشیش معروف کلیسای انگلستان در اواخر قرن نوزدهم با تبلیغات خود مکتب جدید صهیونیسم مسیحی را بین پروتستان‌ها بنا نهاد.(6)
صهیونیسم مسیحی
صهیونیسم به جنبش ملی گفته می‌شود که برای حضور یهودیان در فلسطین و حق حاکمیت یهود بر کل آن سرزمین تلاش می‌کند. جنبش صهیونیستی در ابتدا دارای ماهیتی سکولار بود و رهبران آن ایدئولوژی‌های خارجی از جمله سوسیالیسم و ناسیونالیسم را وارد یهودیت کرده و میان اقشار یهودی و احزاب به ویژه بعد از واقعه‌ی قتل عام یهودیان توسط هیتلر، جای پای به دست آوردند.(7) حمایت از این جنبش میان بسیاری از مسیحیان پروتستان طرفدار وضع احکام دینی در هر عصر نیز آشکار شد. مسیحیانی که فعالانه و جدی از ادعای یهودیان برای بازگشت به فلسطین حمایت کرده و آنها را تأمین و محافظت می‌کنند. مسیحیان صهیونیست شناخته می‌شوند.(8)
مسیحیان صهیونیست از سیاست‌های اسرائیل، چه خوب و چه بد حمایت کرده و به ضدیت با منتقدان و دشمنان اسرائیل می‌پردازند و مخالف هرگونه راه‌حل صلح طلبانه که ممکن است منجر به ملی شدن فلسطین شود، هستند. از نظر آنان خداوند، فلسطین را به یهودیان بخشیده و فلسطینیان متجاوز بوده و هیچ حقی در سرزمین موعود ندارند.(9)
در مجموع می‌توان گفت: صهیونیسم مسیحی عنوان حمایت فعالی است که توسط مسیحیان از جنبش صهیونیسم به عمل می‌آید.
مراحل رسالت:
گروه‌های مسیحی صهیونیست بر اساس پیشگویی‌هایی که در کتاب مقدس آمده، مراحل و حوادثی را مطرح می‌کنند که باید توسط آن‌ها عملی شوند که عبارتند از:(10)
1 ـ یهودیان از سراسر جهان باید به فلسطین آورده شوند و کشور اسرائیل در گستره‌ای از رودخانه‌ی نیل تا فرات به وجود آید. اینان معتقد‌ند: یهودیانی که به اسرائیل مهاجرت نمایند، اهل نجات خواهند بود.
2 ـ یهودیان به کمک امریکا و انگلیس باید مسجد الاقصی و صخره در بیت المقدس را منهدم کنند و به جای این دو مسجد مقدس مسلمانان، معبد بزرگ سلیمان را بنا نمایند.(11)
3 ـ روزی که یهودیان، مسجد واقعی و صخره را منهدم کنند، جنگ نهایی مقدس (آرماگدون)(12) به رهبری امریکا و انگلیس آغاز شده، در این جنگ جهانی تمام جهان نابود خواهد شد.
4 ـ روزی که جنگ آرماگدون آغاز شود، تمامی مسیحیان پیرو اعتقادات «عملی نمودن خواسته‌های مسیح» که مسیحیان دوباره تولد یافته می‌باشند، مسیح را خواهند دید و توسط یک سفینه‌ی عظیم از دنیا به بهشت منتقل می‌شوند و از آن جا همراه با مسیح نظاره‌گر نابودی جهان و عذاب سخت در این جنگ مقدس خواهند بود.
5 ـ در جنگ آرماگدون زمانی که ضد مسیح (دجال) در حال دستیابی به پیروزی است، مسیح همراه مسیحیان دوباره تولد یافته، در جهان ظهور خواهد کرد و ضد مسیح را در پایان این جنگ مقدس شکست می‌دهد. سپس وی حکومت جهانی خود را در مرکز بیت المقدس برپا خواهد ساخت و معبدی را که به جای مسجد الاقصی و صخره توسط مسیحیان و یهودیان قبل از آغاز جنگ ساخته شده، محل سکونت جهانی خود قرار خواهد داد.
6 ـ این حادثه پس از 2000 میلادی حتماً اتفاق خواهد افتاد.
7 ـ قبل از آغاز جنگ آرماگدون، رعب و وحشت جامعه‌ی امریکا و اروپا را فرا خواهد گرفت.
8 ـ قبل از ظهور دوباره‌ی مسیح صلح در جهان هیچ معنا ندارد و مسیحیان برای تسریع در ظهور مسیح باید مقدمات جنگ آرماگدون و نابودی جهان را فراهم نمایند.(13)
نظریه مشیت‌گرایی
تلاش چندین ساله و طولانی صهیونیست‌ها در جهان علیه مسلمانان و جریان اسلام‌خواهی در غرب و شرق عالم تحت عنوان«مشیت‌گرایی الهی» صورت گرفته است.
نظریه «مشیت‌گرایی الهی» صهیونیسم هم‌ردیف نظریه «برخورد تمدن‌ها» است. هر دو نظریه بر مبنای جنگ آینده و آینده‌ای با روابط خونین بین تمدن‌ها ارایه شده است. نظریه «مشیت‌گرایی» از قدمت و سابقه بیشتری برخوردار است، حتی از بعد سیاسی و معنوی درحال اجرا شدن است. رسانه‌ها، ماهواره‌‌ها و برنامه‌های تلویزیونی، به معرفی این دیدگاه و تبلیغ برخورد بزرگ جهان آینده از سوی صهیونیست‌ها و متحدان امریکایی و اروپایی آن‌ها می‌پردازند.
در این استراتژی و آینده‌پژوهی، جناح‌های حق و باطل مشخص شده‌اند، یعنی صهیونیست‌ها، طرفداران حق و مسیح، اما مخالفان‌ آن‌ها، دجال یا ضد مسیح‌ تلقی می‌شوند.
ادامه دارد...
پی‌نوشت‌ها:
برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که مأموران امنیتی عربستان سعودی (دست نشاندگان امریکا) کاملاً مراقب اوضاع شهر مکه‌اند تا در صورت قیام امام مهدی (علیه‌السلام) و یارانش با اینان برخورد و مقابله کنند، چنان که در سال‌های اخیر، دوربین‌های مدار بسته‌ی متحرکی در بخش‌های مختلف مسجد‌الحرام کار گذاشته‌اند. یک دوربین ثابت نیز به طور شبانه‌روزی، محل رکن و مقام را که امام عصر (علیه‌السلام) از آن جا قیام می‌کند و پیام خویش را به گوش جهانیان می‌رساند، زیر نظر دارد.
و نیز عالمی روحانی از تاجری عربستانی نقل کرد: پس از جنگ دوم خلیج فارس در سال 1 ـ 1990 .م و باقی ماندن نیروهای امریکایی در خاورمیانه از جمله در عربستان سعودی، روزی از افسری امریکایی پرسیدم: چرا ماندن شما در منطقه به طول انجامید؟ گفت: ما مانده‌ایم تا آن اسماعیلی را که می‌گویند از کنار کعبه قیام می‌کند، از بین ببریم!
مدنی تنکابنی، جهان در آستانه ظهور، ص 100 ـ 97.
ویل دورانت، تاریخ تمدن، ج 6، (اصلاح دینی)، ترجمه فریدون بدره‌ای و ... انتشارات آموزش انقلاب اسلامی، تهران، چاپ سوم، 1371، 451 ـ 406؛ هنری لوکاس، تاریخ تمدن، ترجمه عبدالحسین آذرنگ، انتشارات کیهان، تهران، چاپ دوم، پاییز 1372، ص 71 ـ 64؛ احمد رهنمایی، غرب‌شناسی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قم، چاپ دوم، پاییز 1380، ص 119 ـ 115؛ محمد معین، فرهنگ فارسی، انتشارات امیرکبیر، تهران، چاپ چهارم، 1360، ج 6، ص 1835.
جولیوس گرینستون، انتظار مسیحا در آیین یهود، مترجم حسین توفیقی، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، قم، چاپ اول، 1377. ص 129 و 130.
مجله فرهنگ موعود؛ ش 41، ص 22.
حسین توفیقی، نگاهی به ادیان زنده جهان، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، قم، چاپ اول، شهریور 1377، ص 201؛ جهان در آستانه ظهور، ص 14.
مقاله آرماگدون، صهیونیسم و پروتستانیزم، برگرفته شده از سایت http.www.mahdinews.com
موسوعه السیاسه، ج 3، ص 662؛ عبدالرسول بیات و دیگران، فرهنگ واژه‌ها، مؤسسه اندیشه و فرهنگ دینی، قم، 1381، ص 372 ـ 367.
موسوعه السیاسه، ج 3، ص 663؛ مجله موعود، ش 40، ص 34.
مجله موعود، ش 40، ص 35.
مقاله آرماگدون، صهیونیسم و پروتستانیزم، برگرفته از سایت‌های:
http.www.mahdinews.com و http.www.perstian talk.com / view post sasp? Pos tid
از 1967 تا به حال مسجد اقصی و صخره بیش از چند بار مورد حمله‌ی یهودیان و مسیحیان صهیونیست قرار گرفته است.
«هارمجدون» یا «آرماگدون» [Arma geddon] نام یک منطقه است. «محلی در بیست مایلی جنوب ـ جنوب شرقی حیفا و پانزده مایلی دریای مدیترانه، میان مرز اردن و فلسطین اشغالی، شواهدی نشان می‌دهد این نبرد هسته‌ای خواهد بود! در این استراتژی که با تبلیغ فراوان همراه است، چند ادعا همواره تکرار می‌شود: یهودیان امت برگزیده خداوند هستند. خداوند سرزمین قدس را به امت برگزیده خود داده است. قوم بنی اسرائیل معتقدند تنها کسانی که از انسانیت، حقانیت و مشروعیت برخوردار هستند، یهودیانند و هیچ اندیشه دیگری بهره‌‌ای از حق حیات ندارد و همه باید زیر حاکمیت اسرائیل به زندگی ادامه دهند! این رژیم با این نگرش، بستری برای قتل عام و خونریزی در منطقه مسلمان‌نشین خاورمیانه فراهم کرده، دولت‌های غربی با اشتیاق از آن حمایت می‌کنند.
سایت www.mahdinews.com برگرفته از هفته‌نامه پرتو، وابسته به مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، 8 فروردین 1383، جهان در آستانه ظهور، ص 137 ـ 133.

تبلیغات