آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۵

چکیده

در بررسی ناآرامی های 1401 ایران، ضمن تفکیک میان معترض و اغتشاشگر، با هدف فهم علمی آنچه ازسوی حامیان آشوب ها طرح شد، نیاز به تحلیل مسائل بود. مخالفان تمامیت خواه جمهوری اسلامی در داخل و خارج کوشیدند تا در این هجمه کم سابقه، با بحرانی خواندن وضعیت، خشم خیابانی را به سمت مطلوب های جناح سیاسی خود جهت دهی کنند. از این دیدگاه با استفاده از نظریه بحران و با روشی تفسیری، به تحلیل مضمون محتوای مواضع منتشرشده از ایشان در سه ماهه پاییز پرداختیم تا وضع اجتماعی ایران را در دستگاه فکری ستیهندگان ساختاری، بازشناسی کنیم. واکاوی نتایج چندماهه بیش از 100 کانال ارتباطی نشان می دهد که قاطبه عناصر این جنبش، تداوم حاکمیت دینی و بقای ماهیت ارزشی نظام را مبدأ مشکلات تلقی کرده و سپهر مطلوب خود را در تحصیل حکومتی سکولار و هضم هویت ملی در مناسبات فرهنگ مدرن می جویند؛ اجتماعی که عاری از اسلوب انقلابی گری، همگرا با لیبرال دمکراسی و درپی توسعه همه جانبه با شاخصه های سرمایه داری در جهان مدرن باشد.

Analysis of the Positions of the Supporters of the Street Riots in the Fall of 1401 in Iran, Based on the Crisis Theory

In examining the unrest of 1401 in Iran, while distinguishing between protestors and rioters, with the aim of scientifically understanding what was proposed by the supporters of the riots, there was a need to analyze the issues. The totalitarian opponents of the Islamic Republic - inside and outside the country - tried to direct the street anger in the direction of their political wing, calling the situation critical in this unprecedented attack. From this point of view, using the theory of crisis and with an interpretive method, we analyzed the content of the positions published by him in the autumn quarter in order to recognize the social situation of Iran in the intellectual apparatus of structural opponents. Analyzing the results of more than 100 communication channels for several months shows that most of the elements of this movement consider the continuation of religious rule and the survival of the value nature of the system as the source of problems And they are looking for their ideal shield in the education of secular government and the digestion of national identity in the relations of modern culture .A society that is free from revolutionary style, converges with liberal democracy and pursues comprehensive development with the characteristics of capitalism in the modern world.

تبلیغات