چالش های امت اسلامی و راه کارهای سید جمال الدین اسدآبادی برای برون رفت از آن (بر اساس نظریه بحران اسپریگنز) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
کشورهای اسلامی در زمان سید جمال به دلیل استعمار و استبداد دچار عقب ماندگی شده بودند. بدین خاطر سید جمال تلاش بسیاری جهت برون رفت جهان اسلام از عقب ماندگی کرد. ایشان با مطالعه جهان اسلام، علل عقب ماندگی را دو سطح داخلی(استبداد، مسخ دین ، فقدان همبستگی اجتماعی، خرافات و جهل، جدایی دین از سیاست، وابستگی به غرب) و خارجی (استعمار) می داند و راه کارهایی را نیز برای برون رفت از این چالش ها در دو بعد (نظری و عملی) ارائه کرده است. مقاله حاضر با الگوی نظریه بحران اسپریگنز (بررسی وضعیت موجود و مطلوب، تشخیص علل مشکل و ارائه راه حل) راه کارهای سید جمال برای برون رفت از این چالش را مورد بررسی قرار داده و درنهایت برای راه کار نظری از اندیشه سیاسی خود سید جمال: مبارزه با خودکامگی مستبدان، مجهز شدن به علوم و فنون، بازگشت به اسلام نخستین، وحدت مسلمانان، دمیدن روح جهاد و مبارزه در کالبد جامعه اسلامی، مبارزه با خودباختگی در برابر غرب، مشارکت و همبستگی مردم و برای راه حل عملی: برخورد با دربار برای مبارزه با استبداد، آگاهی دادن به مردم و مردمی کردن جریان استبدادستیزی، تربیت نیروهای جوان و نهادینه کردن تفکر ضداستبدادی در آن ها، آگاه ساختن علمای بلاد از اوضاع ایران و منسجم نمودن آنان برای مقابله با استبداد، عدم مشروعیت حکومت استبدادی را استخراج کرده است.Challenges of the Islamic Ummah and Seyyed Jamaluddin Asadabadi's Solutions to Overcome Them (Based on Spriggans Crisis Theory)
During the time of Seyyed Jamal, Islamic countries were backward due to colonialism and tyranny. By studying the Islamic world, he identified the causes of backwardness on two internal levels (tyranny, distortion of religion, lack of social solidarity, superstitions and ignorance, separation of religion from politics, dependence on the West) and foreign (colonialism) and has also presented solutions to overcome these challenges in two dimensions (theoretical and practical), the present article is based on the model of Spriggan's crisis theory (examination of the current and desired situation, identification of the causes of the problem and presenting the solution) examined Seyyed Jamal's solutions to overcome this challenge and finally for the theoretical work of Seyyed Jamal's political thought: fighting the autocracy of autocrats, equipping with science and technology, returning to the first Islam, The unity of Muslims, instilling the spirit of jihad and fighting in the body of the Islamic society, fighting self-defeat against the West, the participation and solidarity of the people and for a practical solution: dealing with the court to fight tyranny, informing the people and popularizing the process of tyranny, training forces. Young people and institutionalizing anti-authoritarian thinking in them, informing the scholars of Balad about the situation in Iran and uniting them to confront the tyranny, has extracted the illegitimacy of the authoritarian government.