بررسی بایسته های دیپلماسی رسانه ای ایران درجنگ روسیه و اوکراین (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
زمینه و هدف:از 24 فوریه (5 اسفند 1400) که جنگ روسیه واوکراین آغاز شد، تقابل روسیه و آمریکا در اوکراین، منجر به افزایش اهمیت استراتژیک ایران شده است. با عنایت به طولانی شدن جنگ اوکراین، مقاله حاضر با هدف بدست آوردن راهکارهای اساسی برای تقویت ظرفیت دیپلماسی رسانه ای ایران درجنگ روسیه واوکراین می باشد.روش:روش این مقاله از نظر هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت کیفی از نوع تحلیل مضمون می باشد. مورد مطالعه تعداد 11 نفر صاحب نظران رسانه ای شامل می شود. روایی محتوایی با استفاده از نظرات اساتید و متخصصان تعیین شد. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه های نیمه ساختار یافته استفاده شده است. تجزیه تحلیل داده ها در دو مرحله صورت گرفت. در ابتدا بر اساس نتایج مصاحبه ها، اطلاعات استخراج و سپس کدگذاری و طبقه بندی داده ها صورت پذیرفت. برای انجام تحلیل مضمون از نرم افزار MaxQDA 2022 استفاده شده است.یافته ها:نشان داد با استفاده از محتوای تولید شده در رسانه های اجتماعی می توان عوامل سیاسی و اقتصادی را در ارتقاء منافع ملی ایران تقویت کرد.نتیجه گیری:بیانگر آن است که حوزه دیپلماسی رسانه ای ایران از فرصت های به وجود آمده جنگ اوکراین، می تواند در راستای توسعه صادرات و واردات کشور و تقویت هژمونی به عنوان بازیگر فعال بهره مند شود.Press the list of high-level diplomats, i.e. Iran, dragging Russia and Ukraine
1- INTRODUCTION:
Since February 24 (March 5, 1400), when the Russia-Ukraine war began, the confrontation between Russia and the United States in Ukraine has led to an increase in Iran's strategic importance. Considering the prolongation of the war in Ukraine, this article aims to obtain basic solutions to strengthen the capacity of Iran's media diplomacy in the war between Russia and Ukraine.
2- THEORETICAL FRAMEWORK:
Experts in this field have given different definitions for media diplomacy. Abuwebo, in his definition, describes the media as a tool to express and promote foreign policy.
3-METHODOLOGY:
The method of this article is applied in terms of purpose and in terms of qualitative nature of thematic analysis. The study includes 11 media experts. Content validity was determined using the opinions of professors and experts. Semi-structured interviews were used to collect information. Data analysis was done in two stages. At first, based on the results of the interviews, information was extracted and then coding and classification of the data was done. MaxQDA 2022 software was used to perform thematic analysis.
4- RESULTS & DISCUSSION:
It showed that by using the content produced in social media, political and economic factors can be strengthened in promoting Iran's national interests.
5- CONCLUSIONS & SUGGESTIONS
It indicates that Iran's media diplomacy field can benefit from the opportunities created by the Ukraine war in order to develop the country's exports and imports and strengthen its hegemony as an active player.