بازخوانی لوازم انسان شناختی نظریه اعتباریات علامه طباطبایی در پرتو انسان شناسی پراگماتیک کانت (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطبایی اگرچه در فضای بحث معرفت شناختی مطرح شده است اما لوازمی در خود دارد که متناسب با آن می توان از یک نگاه خاص به انسان و به تبع آن استنباط یک انسا ن شناسی فلسفی و عملی و در شکل خاص خود، یک انسان شناسی تجربی و پراگماتیک صحبت کرد. اهمیت این لوازم برآمده از نظریه ادراکات اعتباری وقتی روشن می شود که آن را با مباحث کانت در باب انسان شناسی پراگماتیک و چهار استعداد مهم انسان در آن که شامل استعداد حیوانیت، فنی، عملی و اخلاقی می شود، تطبیق داد و از خلال چنین مقایسه ای یک بازخوانی از نگاه انسان شناسانه علامه طباطبایی بنا بر لوازم و امکاناتی که نظریه ادارکات اعتباری دارد، انجام گیرد. بنابراین در پژوهش حاضر در ذیل ارائه تبیینی از آموزه های انسان شناسی پراگماتیک کانت، به جست وجو و استخراج و استنباط مؤلفه های آن در مباحث انسان شناسانه نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطبایی می پردازیم و بدین ترتیب راه برای بازخوانی نظریه انسان شناسی عملی ، پسینی و تجربی علامه بر مبنای ادراکات اعتباری فراهم می شود.Rereading the anthropological tools of Allameh Tabatabai's theory of credits in the light of Kant's pragmatic anthropology
Allameh Tabatabai's theory of credit perceptions, although it has been proposed in the space of epistemological discussion, but it has some accessories that can be used to infer a philosophical and practical anthropology from a specific view of human beings, and in its own form, an experimental and pragmatic anthropology. talked. The importance of these tools arising from the theory of credit perceptions becomes clear when it is compared with Kant's discussions about pragmatic anthropology and the four important talents of man, which include animal, technical, practical and moral talents, and through such a comparison, a rereading of The anthropological view of Allameh Tabatabai should be carried out according to the tools and possibilities that the theory of credit institutions has. Therefore, in the present research, under the explanation of Kant's pragmatic anthropological teachings, we search and extract and infer its components in the anthropological discussions of Allameh Tabatabai's theory of credit perceptions, and in this way, the way to reread Allameh's theory of practical, posterior and experimental anthropology based on perceptions Credit is provided.