آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۶

چکیده

زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی انگیزه خدمت با رویکرد معنویت محور در کار انجام شده است.روش: فلسفه این تحقیق تفسیری، رویکرد استقرایی، روش کیفی و استراتژی نظریه داده بنیاد با رویکرد ظاهر شونده می باشد. جامعه مورد مطالعه، کارکنان شرکت مخابرات خراسان رضوی که اعضای نمونه با روش گلوله برفی انتخاب شدند و از مصاحبه های عمیق نیمه ساختاریافته با 19 نفر از خبرگان، داده ها به اشباع رسید. به منظور ارائه الگو، باتوجه به تحلیل های صورت گرفته، از خانواده 6سی گلیزر استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که مولفه های انگیزه خدمت با رویکرد معنویت در محیط کار شامل: هنجارگرا، عاطفی، معناگرا، اجتماعی، دلسوزانه و فداکارانه است. تحلیل ها ، با استفاده از خانواده 6سی گلیزر نشان داد:. علل اصلی شامل: ویژگی های شغل، مشخصه های دانشی، سرمایه اجتماعی و ویژگی های شخصیتی ، عوامل همبسته شامل: مشارکت اجتماعی در سازمان و تحکیم سرمایه اجتماعی؛ اقتضائات شامل: جو سازمانی، فرهنگ سازمانی، عدالت سازمانی، رضایت شغلی، مدیریت صحیح نیروی انسانی و فلسفه وجودی و ماموریت سازمان؛ شرایط میانجی شامل: مسئولیت اجتماعی، وفاداری به سازمان و اخلاق و ارزش های سازمانی است. پیامدها، شامل: رفتار شهروندی سازمانی، افزایش بهره وری سازمان، افزایش کیفیت خدمات، دلبستگی شغلی، کیفیت زندگی کاری و حفظ توانایی های سازمان است و زمینه محیطی شامل: جامعه پذیری خانواده، ویژگی های مذهبی، ویژگی های جمعیت شناختی و محیط انگیزشی سازمان است.نتیجه گیری: نتایج این تحقیق به سازمان ها کمک می کند تا انگیزه خدمت با رویکرد معنویت در کار را بشناسند و آن را در سازمان رواج دهند

Discovering and explaining the pattern of service motivation with a spirituality-oriented approach at work using data foundation theory

Background and Aim: The present study aims to provide a model of service motivation with a spirituality-oriented approach at work.Method: The philosophy of this interpretive research is inductive approach, qualitative method and strategy of data foundation theory with emerging approach. The study population was the employees of Khorasan Razavi Telecommunication Company, whose sample members were selected by snowball method, and the data were saturated from in-depth semi-structured interviews with 19 experts. In order to present the model, according to the analysis, the "6C" glazer family was used.Results: The results showed that the components of service motivation with a spirituality approach in the workplace include: normative, emotional, semantic, social, compassionate and self-sacrificing. Analyzes using the "6C" Glazer family showed :. The main causes include: job characteristics, knowledge characteristics, social capital and personality traits, correlated factors including: social participation in the organization and consolidation of social capital; Requirements include: organizational climate, organizational culture, organizational justice, job satisfaction, proper management of human resources and the philosophy of existence and mission of the organization; Mediating conditions include: social responsibility, loyalty to the organization, and organizational ethics and values. Outcomes include: organizational citizenship behavior, increasing organizational productivity, increasing service quality, job attachment, quality of work life and maintaining organizational capabilities, and the environmental context includes: family socialization, religious characteristics, demographic characteristics and organizational motivational environment.Conclusion: The results of this study help organizations to recognize the motivation to serve with a spiritual approach to work and spread it in the organization.

تبلیغات