مناقشه فلاطوری و طباطبایی؛ دو نگاه به اخلاق علم (مقاله پژوهشی حوزه)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی)
آرشیو
چکیده
در سال 1340 یادنامه ملاصدرا منتشر شد و در آن کسانی چون علامه سید محمد حسین طباطبایی مقالاتی نوشتند. عبدالجواد فلاطوری از استادان ایرانی مقیم آلمان بر سه مقاله مندرج در این یادنامه نقدی نوشت و آنها را به لحاظ روشی و به واسطه بی توجهی به اخلاق پژوهش و استناددهی نقد کرد. علامه طباطبایی و دیگران پاسخ دادند و باز او پاسخ داد. این مناقشه قلمی و عالمانه دو سال به طول انجامید و بیش از ده نوشته از سوی طرف های بحث منتشر شد. مرور و تحلیل این نوشته ها - که بیش از ۶۰ سال از انتشار آنها می گذرد - به خوبی دو نگاه به اخلاق تولید علم و نقد و پژوهش را نشان می دهد. نگارنده کوشیده است این نوشته ها را به شکلی نظام مند بررسی کند و ابعاد مختلف اخلاقی آنها را برجسته سازد. این مناقشه را در سه سطح می توان دید: سطح انتقادی، سطح ناظر به تحقیق و آیین پژوهش، و سطح کلان تری که بیانگر دو رویکرد به اخلاق علم ورزی است. در حالی که سطح اول کاملاً آشکار است، با دقت می توان سطح دوم را دید، اما سطح سوم است که گویی نادیده انگاشته شده است. در این سطح و با تحلیل متون منتشر شده، می توان دو نگاه به علم ورزی را شناسایی کرد و از آنها برای پیشبرد علم و گسترش فضای عالمانه بهره برد.A Dispute between Falatouri and Tabatabai; Two Different Approaches to the Ethics of Science
Seyyed Mohammad Hosein Tabatabai is one of the scholars who contributed to A Collection of Essays in the Memory of Mulla Sadra, published in 1340 SH. Abdoljavad Falatouri, an Iranian professor living in Germany, offered a critique of the three articles in this book, criticizing them due to their methodology and inattention to the standards of the ethics of research and citation. Allameh Tabatabai, and others provided some answers to which Falatouri gave others. The scholarly debate lasted two years, and more than 10 articles were published by the parties to the debate. The review and analysis of these writings, as more than 60 years passed since they were published, clearly show two different approaches to the ethics of the advancement of science, criticism and research. The author has tried to systematically examine these writings and to highlight their various moral aspects. This controversy between them can be seen at three levels: the level of criticism, the level of research and research methods, and the major level, which expresses two approaches to the ethics of science. Although it is apparently easy to recognize the first level and it is possible to see the second level with accuracy, the third level, nonetheless, seems to have been ignored. At this level, the two approaches can be identified by analyzing the published texts in order to use them to advance science and extend the scholarly atmosphere.