تحلیل تفسیر ادبی رابطه بین سلوک معنوی تخلیه، تحلیه و تجلیه با نوشیدنی های بهشتیان مذکور در سوره انسان
آرشیو
چکیده
مفاد آیه ی «وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ فِی رَوْضاتِ الْجَنّاتِ» (شوری:22) و آیه ی «وَ مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِکَ یدْخُلُونَ الْجَنَّهَ یرْزَقُونَ فیها بِغَیرِ حِسابٍ» (غافر:40) و آیات همخوان با آن دو؛ حاکی از این می باشد که ورود بهشتیان به بهشت و بهره وری آنان از نعمت های بهشتی، بازخورد اعمال نیک دنیوی و معلول دست یابی آنان به مرحله ی معینی از سلوک معنوی در عالم دنیا است؛ از این رو، نوشته ی پیش روی که به صورت توصیفی- تحلیلی و با رویکرد تفسیری ادبی و با استفاده از منابع کتابخانه ای و نرم افزاری تدوین یافت، پاسخ گوی این سؤال است که: تفسیر ادبی رابطه ی بین سه سلوک معنوی «تخلیه»، «تحلیه»، و «تجلیه» با بهره مندی بهشتیان از سه نوشیدنی ناب بهشتی «شراب کافور»، «شراب زنجبیل» و «شراب طهور» مذکور در آیات سه گانه 5، 17 و 21 سوره ی انسان، چیست؟ نتیجه ی برآمده از این تحقیق این است: بین سه سلوک معنوی «تخلیه»، «تحلیه»، و «تجلیه» بهشتیان در دنیا، با بهره مندی آنان از «شراب کافور»، و «شراب زنجبیل» و «شراب طهور» در سرای بهشت، رابطه ای تنگاتنگ وجود دارد؛ به گونه ای که هرمرحله ای از سلوک های مورد اشاره، موجب بهره مندی از نوع خاصی از شراب های یاد شده در عالم آخرت خواهد شد.Analyzing the Literary Interpretation of the Relationship between the Spiritual Practices of Takhliyah (emptying), Tahliyah (embellishing), and Tajliyah (receiving theophanies of and in the heart) with the Heavenly Drinks Mentioned in Surah Al-Insan
The contents of the verse “and those who believe and do good shall be in the meadows of the gardens;” (42: 22) and the verse “and whoever does good, whether male or female, and he is a believer, these shall enter the garden, in which they shall be given sustenance without measure” (40: 40) and verses like these, indicate that the heavenly people’s entry into heaven and their enjoyment of heavenly blessings is the outcome of worldly good deeds and the result of their reaching a certain stage of spiritual conduct in the world. Therefore, the preceding article, which was compiled in a descriptive-analytical method with a literary interpretation approach and using library and software resources, answers the question: “What is the literary interpretation of the relationship between the three spiritual practices of Takhliyah (emptying), Tahliyah (embellishing), and Tajliyah (receiving theophanies of and in the heart) with the enjoyment of the heavenly people from the three pure heavenly drinks “camphor wine”, “ginger wine” and “purifying wine” mentioned in the three verses 5, 17 and 21 of Surah al-Insan? The result of this research is that there is a close relationship between the three spiritual practices of Takhliyah (emptying), Tahliyah (embellishing), and Tajliyah (receiving theophanies of and in the heart) of the heavenly people in the world, with their enjoyment of “camphor wine”, “ginger wine” and “purifying wine” in heaven; In such a way that each stage of the mentioned behaviors will lead to the enjoyment of a certain type of the mentioned wines in the world of the hereafter.