آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۱

چکیده

هدف این پژوهش، طراحی الگوی شایستگی مدیران دوره دوم آموزش متوسطه بود. این پژوهش با استفاده از روش کیفی و از نوع اکتشافی انجام شد. جامعه ی آماری، 22 نفر شامل خبرگان علمی (4 نفر)، مدیران مناطق آموزش وپرورش (6 نفر)، مدیران دوره دوم آموزش متوسطه (6 نفر) و دبیران دوره دوم آموزش متوسطه شهر تهران (6 نفر) بود. نمونه آماری به شیوه هدفمند انتخاب شد که به علت محدود بودن آن ها برابر با جامعه آماری، 24 نفر انتخاب شدند. برای تحلیل داده ها از روش تئوری داده بنیاد استفاده شد. ابزار گردآوری داده ها، فیش برداری و مصاحبه عمیق بود. یافته های پژوهش نشان داد که الگوی شایستگی مدیران دوره دوم آموزش متوسطه، دارای 71 مؤلفه در قالب هشت بُعد به ترتیب اهمیت شامل ویژگی های اخلاقی (16 مؤلفه)، دانش (2 مؤلفه)، مهارت (6 مؤلفه)، بینش (3 مؤلفه)، ویژگی های شخصیتی (9 مؤلفه)، توانایی (8 مؤلفه)، اعتبار (5 مؤلفه) و نگرش (22 مؤلفه) است. نتایج، نشان از اهمیت بُعد اخلاقی به منظور جذب و به کارگیری مدیران مدارس دارد. در این زمینه، باید ابزارهایی برای سنجش مؤلفه های موجود در بُعد اخلاقی طراحی شود تا جذب هدفمند صورت گیرد. مدیران مدارس، آینده سازان کشور را تربیت می کنند؛ لذا در خصوص انتخاب مدیر شایسته، باید نهایت دقت و سخت گیری در قرابت مدیر با این مؤلفه ها را به عمل آورد تا تعلیم و تربیت، به هدف تعیین شده دست یابد.

Designing the competency model for the managers of the second year of secondary education

The purpose of this research was to design the competence model of the managers of the second year of secondary education. This research was conducted with a qualitative and exploratory method. The statistical population of the qualitative stage was 22 people, including scientific experts (4 people), managers of education districts (6 people), managers of the second year of secondary education (6 people) and teachers of the second year of secondary education in Tehran (6 people). The statistical sample of the qualitative stage was selected in a purposeful manner, and due to their limited number, 24 people were selected. Data base theory method was used for data analysis. Data collection tools were questionnaires and in-depth interviews. The findings of the research showed that the competence model of the managers of the second period of secondary education has 71 components in the form of eight dimensions in order of importance, including moral characteristics (16 components), knowledge (2 components), skills (6 components), insight (3 components), characteristics It is personality (9 components), ability (8 components), credibility (5 components) and attitude (22 components). The results show the importance of the moral dimension in order to attract and employ school administrators. In this context, tools should be designed to measure the components in the ethical dimension so that targeted recruitment can take place. School principals train the country's future builders; Therefore, regarding the selection of a competent manager, the utmost precision and rigor should be exercised in the relationship of the manager with these components so that education and training can achieve the set goal.

تبلیغات