چکیده

ارز دیجیتال به عنوان یک واحد پولی یا واسطه تبادل برپایه اینترنت تعریف می شود که ویژگی هایی مشابه با پول فیزیکی را داراست، در پژوهش حاضر به بررسی عوامل موثر بر استفاده از ارز دیجیتال در بین فعالان اقتصادی در شهر تهران پرداخته شد. پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از جهت بررسی روابط بین متغیرها در میان تحقیقات توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر فعالان اقتصادی در شهر تهران در حوزه رمزارزها، ارز و طلا بودند. توزیع پرسشنامه به شیوه نمونه گیری طبقه ای در دسترس بوده که با توجه به جدول مورگان و نامحدود بودن اعضای جامعه، 384 نفر به عنوان افراد نمونه انتخاب شدند بدین صورت که 200 نفر از اعضای نمونه از فعالان حوزه رمزارزها، 92 نفر از فعالان اقتصادی در حوزه طلا و 92 نفر از فعالان اقتصادی حوزه ارز انتخاب شدند. به منظور آزمون های آماری از نرم افزارspss و lisrel استفاده شده است . نتایج به دست آمده از آزمون مدل تحقیق نشان داد که آگاهی نسبت به ارز دیجیتال بر ادراک سهولت استفاده ارز دیجیتال و ادراک سودمندی استفاده ارز دیجیتال تاثیر معناداری دارد. ادراک سهولت استفاده ارز دیجیتال و ادراک سودمندی استفاده ارز دیجیتال بر تمایل به استفاده از ارز دیجیتال تاثیر معناداری دارد. تاثیرات اجتماعی و اعتماد درک شده بر تمایل به استفاده از ارز دیجیتال تاثیر معناداری دارد. هر چند تاثیر آگاهی نسبت به ارز دیجیتال بر تمایل به استفاده از ارز دیجیتال مورد تایید قرار نگرفت.

Investigating Cognitive Factors Influencing the Use of Digital Currency Economic Stakeholders in Tehran City

Digital currency is defined as a currency or Internet-based exchange intermediary that has features similar to physical money, In the present study, the factors affecting the use of digital currency among economic actors in Tehran were investigated. The present study is applied research in terms of purpose and to examine the relationships between variables among descriptive-survey research. The statistical population of the present study was economic activists in Tehran in the field of cryptocurrencies, currency and gold. The questionnaire was distributed by stratified sampling method. According to Morgan's table and the infinity of community members, 384 people were selected as sample people. The gold sector and 92 economic activists were selected in the currency sector. In the present study, a questionnaire was used to collect data, the validity and reliability of which were assessed. SPSS and lisrel software were used for statistical tests. The results of the research model test showed that Knowledge about digital currency has a significant effect on the perception of the ease of use of digital currency and the perception of the usefulness of digital currency. Perception of the ease of use of digital currency and the usefulness of digital currency use has a significant effect on the tendency to use digital currency. Social impacts and perceived trust have a significant effect on the tendency to use digital currency. However, the impact of awareness of digital currency on the tendency to use digital currency was not approved.

تبلیغات