چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش تعدیل کننده سواد مالی رسانه ای بر ارتباط بین جهت گیری رفتاری و تصمیمات سرمایه گذاری با تاکید بر جنسیت افراد است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر جمع آوری داده ها توصیفی- همبستگی است. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است و جامعه آماری ، کلیه افراد شاغل در حرفه حسابرسی و حسابداری با تمامی مراتب شغلی آنها و شاغل در بخش خصوصی و دولتی در سال 1402 می باشد . با استفاده از فرمول کوکران، نمونه آماری پژوهش 384 نفر و نمونه گیری نیز به صورت تصادفی ساده صورت گرفته است. با استفاده از معادلات ساختاری توسط نرم افزار Smart Pls3 صحت فرضیه های پژوهش بررسی و نتایج آزمون فرضیه ها نشان داد که بیش اطمینانی، رفتار گله ای، خلق و خو، ریسک گریزی و سواد مالی رسانه ای بر تصمیمات سرمایه گذاری در سرمایه گذاران آقا و خانم اثر است. همچنین نتایج نشان داد سواد مالی رسانه ای ارتباط بین بیش اطمینانی ، رفتار گله ای ، خلق و خو و ریسک گریزی با تصمیمات سرمایه گذاری سرمایه گذاران آقا و خانم را تعدیل می کند.

The Moderating Role of Media Financial Literacy on the Relationship Between Behavioral Orientation and Investment Decisions with a Focus on Individuals' Gender

The purpose of this research is to investigate the moderating role of media financial literacy on the relationship between behavioral orientation and investment decisions, emphasizing the gender of individuals. The current research is applied in terms of purpose and descriptive-correlation in terms of data collection. A standard questionnaire was used to collect information, and the statistical population is all people working in the profession of auditing and accounting with all their job levels and working in the private and public sector in 1402. Using Cochran's formula, the statistical sample of the research was 384 people and sampling was also done by simple random sampling. By using structural equations by Smart Pls3 software, the validity of the research hypotheses was checked and the results of the hypothesis test showed that overconfidence, herd behavior, mood, risk aversion and media financial literacy influence investment decisions in investors. Mr. and Mrs. is the work. Also, the results showed that media financial literacy moderates the relationship between overconfidence, herd behavior, mood and risk aversion with the investment decisions of male and female investors.

تبلیغات