چکیده

برخلاف تصور رایج در تئوری مالی مدرن که بیان می کند تصمیم گیرندگان برای به حداکثر رساندن سود خود کاملاً منطقی رفتار می کنند، مطالعات انجام شده درزمینه ی مالی رفتاری نشان می دهد که فرآیند تصمیم گیری انسانی کاملاً منطقی نبوده و مبتنی بر آن نمی باشد. در بیشتر مواقع عوامل مالی-رفتاری فرآیندهای تصمیم گیری ادراکات سرمایه گذاران و واکنش آن ها به شرایط مختلف بازار مالی را بررسی می کنند و بیشتر بر تأثیر شخصیت، فرهنگ و قضاوت سرمایه گذاران بر اساس تصمیمات سرمایه گذاری تأکید می کنند. شناخت سوگیری های رفتاری، سرمایه گذاران را نسبت به فرآیند تصمیم گیری خود آگاه تر می کند و در صورت مواجهه با سوگیری ها، می توانند به خوبی واکنش نشان دهند و از انحراف در تصمیم گیری جلوگیری کنند؛ بنابراین هدف این پژوهش طراحی مدل نوسانات بازدهی سهام و سرمایه گذاران درگیر سوگیری های شناختی می باشد. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی است و ازلحاظ روش کار از نوع پژوهش های پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش خبرگان، مدیران، مشاوران و صاحب نظران در امور مالی می باشند ونمونه آماری بر شامل 160 نفر می باشد. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی است و ازلحاظ روش کار از نوع پژوهش های پیمایشی است. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه نیمه ساختاریافته می باشد. برای نمونه گیری از روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی استفاده شد که با 30 مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان، پژوهش به اشباع نظری رسید. نتایج حاصل شده از پژوهش نشان داد سوگیری شناختی ابهام گریزی، آشنا گرایی، خود اسنادی و دیر پذیری بر نوسانات بازدهی سهام شرکت ها تأثیرگذار می باشند. ضرایب مسیر برای هر سوگیری به طور جداگانه محاسبه شده است که تأثیر آن بر نوسانات بازدهی سهام را مشخص می کند.

The Model of Stock Return Fluctuations and Investors Involved in the Cognitive Biases of Ambiguity Avoidance, Familiarity, Self-documentation, and Procrastination

Contrary to the popular belief in modern financial theory that states decision makers behave completely rationally to maximize their profits, studies conducted in the field of behavioral finance show that the human decision-making process is not completely rational and is not based on it. Most of the time, the financial-behavioral factors of the decision-making process examine the perceptions of investors and their reactions to different conditions of the financial market, and emphasize the influence of the personality, culture and judgment of investors based on investment decisions. Recognizing behavioral biases makes investors more aware of their decision-making process, and if faced with biases, they can react well and avoid deviations in decision-making. Therefore, the purpose of this research is to design a model of stock return fluctuations and investors affected by cognitive biases. The statistical population of this research is experts, managers, consultants and experts in financial affairs and the statistical sample includes 160 people.This research is practical in terms of purpose, and in terms of working methods, it is a type of survey research. The study period is in 2022 AD. For sampling, purposeful and snowball sampling methods were used, and with 30 semi-structured interviews with experts, the research reached theoretical saturation. The results obtained from the research showed that cognitive bias, ambiguity avoidance, familiarity, self-documentation, and tardiness have an effect on the volatility of companies' stock returns. The path coefficients (beta) for each bias have been calculated separately, which determines its effect on stock return fluctuations.

تبلیغات