چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر سواد مالی بر رفتار مالی حسابرسان ارشد مالیاتی با در نظر گرفتن نقش میانجی جامعه پذیری مالی می باشد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت در زمره تحقیقات توصیفی و از نظر نوع همبستگی می باشد. با مراجعه به قسمت منابع انسانی اداره کل امور مالیاتی استان اصفهان؛ تعدادجامعه آماری پژوهش مشتمل بر کلیه حسابرسان ارشد مالیاتی اصفهان و شاهین شهر و میمه به تعداد450 نفر اعلام گردید.براین اساس حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران به تعداد207 نفر انتخاب شدند که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای مدنظر قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه 43 سوالی در بخش های جامعه پذیری مالی با 9 سوال، سواد مالی با 11 سوال و رفتار مالی با 23 سوال بوده که روایی آن به شیوه صوری و سازه ای تایید شده و پایایی آن نیز بر اساس آلفای کرونباخ به مقدار 83/0 تایید گردیده است. داده های گردآوری شده بر اساس تحلیل مسیر معادلات ساختاری در نرم افزار AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که سواد مالی حسابرسان ارشد مالیاتی بر رفتار مالی حسابرسان اثرگذار بوده است. همچنین نتایج آزمون سوبل بیانگر آن بود که سواد مالی بر رفتار مالی با نقش میانجی جامعه پذیری مالی، تأثیر دارد.

The Effect of Financial Literacy on the Financial Behavior of Senior Tax Auditors, Considering the Mediating Role of Financial Socialization

The purpose of this research is to investigate the effect of financial literacy on the financial behavior of senior tax auditors, considering the mediating role of financial socialization. The current research is applied in terms of purpose, and in terms of nature, it is descriptive research, and in terms of correlation type. By referring to the human resources section of the General Administration of Tax Affairs of Isfahan Province; The number of the statistical population of the research including all the senior tax auditors of Isfahan, Shahin Shahr and Mimeh was announced as 450 people. Accordingly, the sample size was selected as 207 people based on Cochran's formula, which were considered by stratified random sampling. The research tool included a questionnaire of 43 questions, in the sections of financial socialization with 9 questions, financial literacy with 11 questions and financial behavior with 23 questions, whose validity was confirmed in a formal and structural way, and its reliability was also based on alpha Cronbach's value of 0.83 has been confirmed. The collected data were analyzed based on structural equation path analysis in AMOS software. The results showed that the financial literacy of senior tax auditors had an effect on the auditors' financial behavior. Also, the results of the Sobel test indicated that financial literacy has an effect on financial behavior with the mediating role of financial socialization.

تبلیغات