آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۳

چکیده

رسانه های اجتماعی به عنوان پدیده ای نوظهور در ایران موجب تغییرات چشم گیر در تمامی فعالیت های به ویژه حوزه خدمات آموزشی گردیده است. دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی با توجه به رسالت خود همواره به دنبال جذب داشجو و در پی آن جذب انگیزه جهت فعایت ها و رفتارهای مشخص هستند. عدم وجود الگوهای استاندارد بومی برا استفاده از بازاریابی رسانه های اجتماعی در دانشگاه موجب گردیده است که گاهاً شاهد مشکلاتی در این زمینه باشیم. بر همین اساس این پژوهش به دنبال بررسی مشکلات اخلاقی این فعالیت، ابتدا از طریق روش رویکرد کیفی و به تحلیل محتوای استقرایی، ضمن انجام علم سنجی، ابعاد بازاریابی رسانه های اجتماعی را شناسایی و به روش دلفی آن ها را بومی سازی می نماید. سپس با کمک تحلیل عاملی اکتشافی، ضمن تأیید گروه های شاخص های هر بعد و تأیید روایی، به ارزیابی وضع موجود و مطلوب این شاخص ها و عوامل در دانشگاه های ایران می پردازد. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی مقالات پایگاه وب آو ساینس طی 50 سال منتهی به 2022 و در بخش کیفی، منتخب کارشناسان و معاونین فرهنگی دانشگاه های سراسر کشور هستند که با استفاده از روش گلوله برفی مورد نظرسنجی قرار گرفتند. نتایج نشان می دهد که مهمترین مشکلات مربوط به رویکرد اخلاقی در تبلیغات و سیاست گذاری بازاریابی رسانه های اجتماعی می باشد.

Pathology of the Ethical Approach in Social Media Marketing Activities in the University (Case of Study: Islamic Azad University)

Social media as an emerging phenomenon in Iran has caused significant changes in all activities, especially in the field of educational services. According to their mission, universities and higher education centers always seek to attract students and then attract motivation for specific actions and behaviors. The lack of native standard models for using social media marketing in the university has caused us to sometimes see problems in this field. Based on this, this research, after investigating the ethical problems of this activity, first through the method of qualitative approach and inductive content analysis, while conducting scientometrics, identifies the dimensions of social media marketing and localizes them using the Delphi method. Then, with the help of exploratory factor analysis, while verifying the groups of indicators of each dimension and verifying validity, it evaluates the current and desirable situation of these indicators and factors in Iranian universities. The statistical population of this research in the qualitative section of the articles of the Web of Science database during the 50 years ending in 2022 and in the qualitative section is selected experts and cultural assistants of universities across the country that were surveyed using the snowball method. The results show that the most important problems are related to the ethical approach in advertising and social media marketing policy.

تبلیغات