آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۳

چکیده

دانش اخلاق در میان مسلمانان با رویکردهای متفاوتی روبرو بوده که به پیدایش دستگاه های اخلاقی و تربیتی مختلفى مانند رویکردهای عقلی، عرفانی، نقلی و تلفیقی منتهی شده است. رویکرد اخلاق تلفیقی تلاش کرده از ظرفیت های ممتاز مکتب فلسفی، عرفانی و نقلی استفاده کرده و نگاهی ترکیبی به علم اخلاق داشته باشد که از پیشروان آن، راغب اصفهانی است. وی در کتاب ارزشمند الذریعه الى مکارم الشریعه، پیوند خوبی بین رویکرد فلسفی و دینی ایجاد کرده است. آنچه از بحث در پژوهش حاضر قابل برداشت می باشد این است که راغب نسبت به عقل-گرایی تاکید بسیاری دارد و عقل را سرآمد فضائل نفسانی می داند و به عقل به عنوان سرسلسله زنجیره وار فضائل اخلاقی می نگرد. ویژگی بحث های راغب، تلفیق مباحث فلسفی اخلاقی با آیات، روایات و دین مبین اسلام است. نظریه اخلاقی راغب اصفهانی را از جهت ساختار کلی باید در زمره نظریات فضیلت گرایانه افلاطونی - ارسطویی دانست. با این وجود، دیدگاه های تربیتی اخلاقی آن، محتوای کاملاً قرآنی دارد و چنان به آیات و روایات اسلامی آراسته شده که رنگ و بوی فلسفی آن کمتر به چشم می خورد. ابتکار مهم راغب در بحث فضایل اخلاقی و تربتیی که برگرفته از قرآن کریم بود، افزودن فضایل توفیقی هدایت، رشد، تسدید و تأیید به فضایل اخلاقی فلسفی بود. علیرغم کارهای بدیع و شگرف راغب اصفهانی و با وجود آثار عمیقی که از خود بر جای گذاشته، ناشناخته مانده و علت این امر تأثیرپذیری عمیق غزالی از راغب در مباحث اخلاقی است.

Ragheb Esfahani's educational views in the book of Qayyim (Zariah Eli Makarem al-Sharia - an inductive educational study)

The knowledge of ethics among Muslims has faced different approaches, which has led to the emergence of different ethical and educational systems such as rational, mystical, transferable and integrated approaches. The integrated ethics approach has tried to use the privileged capacities of the philosophical, mystical and narrative school and have a combined view of the science of ethics, one of whose leaders is Ragheb Esfahani. He has created a good link between the philosophical and religious approach in his valuable book al-Dhari'a al-Makaram al-Sharia. What can be understood from the discussion in the present research is that Ragheb emphasizes rationalism and considers reason to be the leader of sensual virtues and views reason as the head of a chain of moral virtues. The characteristic of Ragheb's discussions is the combination of philosophical and moral discussions with the verses of traditions and the religion of Islam. Ragheb Esfahani's moral theory should be considered among Platonic-Aristotelian virtue theories in terms of its overall structure. Nevertheless, its moral educational views have a completely Quranic content and are so embellished with Islamic verses and traditions that its philosophical flavor is less palpable. Ragheb's important initiative in the discussion of moral and educational virtues, which was taken from the Holy Quran, was to add the virtues of success, guidance, growth, affirmation and confirmation to the philosophical moral virtues. Despite Ragheb Esfahani's original and wonderful works and despite the deep works he left behind, he remains unknown and the reason for this is the deep influence of Ghazali on Ragheb's moral issues.

تبلیغات