آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۳

چکیده

از نظر اسلام عدالت یک اصل بنیادین ومهمترین رکن جامعه تلقی می شود، بطوری که فلسفه ارسال رسولان برقراری عدل وقسط در میان مردم دانسته شده است از اینروهمواره موضوع عدالت از دغدغه ها ی بشرومفاهیم محوری و نظریه پردازی صاحب نظران وفلاسفه بسیاری بوده است. سید قطب از جمله اندیشمندان مسلمان در قرن بیستم است که به بررسی ابعاد عدالت اجتماعی در اسلام پرداخته است. هدف اصلی از انجام این پژوهش؛ بررسی چیستی مفهوم عدالت اجتماعی در اندیشه سیدقطب با تکیه بر کتاب "تفسیر فی ظلال القرآن" است و اینکه وی چگونه از آن مبانی به نظریه عدالت اجتماعی اش دست یافته است. در این مقاله با روش تحلیلی، توصیفی به واکاوی مفهوم عدالت اجتماعی در تفسیر فی ظلال القران از نظر سید قطب خواهیم پرداخت. نتایج پژوهش نشان می دهد که عدالت اجتماعی در تفسیر فی ظلال القرآن، یک آرمان دست نیافتنی نیست بلکه این عدالت از طریق ایجاد جامعه ی عادلانه واخلاقی برای تبدیل آموزه ای قرانی به واقعیت جامعه بشری است بر پایه ی دستورات قران که از یک مفهوم اعتقادی جامع سرچشمه گرفته باشد وعدالت بی ارتباط به زندگی و حیات عینی انسان و جامعه نیست،بلکه معنایی فراتر از حکومت و هستی شناسانه دارد و باید که در کنش فردی و اجتماعی تحقق یابد. بر این اساس، سید قطب راه تحقق عدالت اجتماعی را در عدالت در روابط اجنماعی بین افراد ،عدالت اقتصادی ،عدالت توزیعی وحکمرانی عادلانه ومسولیت پذیر بودن انسانها می دانست که در زیر لوای احکام الهی تحقق می یابد.وموانع آن تبدیل دستورات قرانی به هوا وهوس، فساد وتمرد از شریعت الهی وتوزیع نا عادلانه است . ایشان چشم انداز اصلاحی خود را برای جامعه بر اساس تحقق عدالت اجتماعی می داند و دستیابی به مبانی اسلام، اعمال مشروعیت آن و اجرای مبانی وپیاده سازی حکومت اسلامی به عنوان یکی از مهمترین اهداف قرآن، هدف اصلی وی بوده است.

Investigating the concept of social justice in Sayyid Qutb's thought (a case study of Tafsir FiZhalal Al- Qur'an)

From the point of view of Islam, justice is considered to be a fundamental principle and the most important element of society, as the philosophy of sending prophets to establish equity and justice among the people has been known, hence the subject of justice has always been one of the concerns of mankind and the central concepts and theorizing of many experts and philosophes. Sayyid Qutb is one of the Muslim thinkers in the 20th century who has investigated the dimensions of social justice in Islam. The purpose of this research; The investigation of what is the concept of social justice in Sayyid Qutb's thought is based on the book "Tafsir Fi Zhalal Al-Qur'an" and how he reached his theory of social justice from those foundations. In this article, using the analytical- descriptive method the concept of social justice in the Tafsir Fi Zhalal Al- Qur'an according to Sayyid Qutb will be investigated. The results of the research show that social justice in the Tafsir Fi Zhalal AlQur'an is not an unattainable ideal, but this justice is through the creation of a justly and ethical society to transform a Qur'anic teaching into the reality of human society, based on the commands of the Qur'an, which is originated of a comprehensive ideological concept, in which the justice is not unrelated to the life of man and society, but has a meaning beyond the government and ontological and must be fulfilled in the individual and social action. Therefore, Sayyid Qutb knew the way to fulfill social justice in the justice in the social relations between individuals, economic justice, distributive justice and justly governance and responsibility of humans, whish fulfill under the banner of divine commandments. And its obstacles are the transformation of the Quranic instructions into the whims and fancies, corruption, disobedience of divine commandments, and unjustly distribution. He consider his reform vision for the society based on the fulfillment of social justice and achieving Islam foundations, applying its legitimacy, perform the foundations and implementation of the Islamic government as one of the most important goals of the Quran has been his main aim.

تبلیغات