آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۰

چکیده

مقدمه و هدف: از آنجایی که اندازه گیری توان بی هوازی نیازمند ابزار آزمایشگاهی دقیق بوده و امکان استفاده از این ابزار برای تمامی ورزشکاران وجود ندارد، آزمون های میدانی می تواند برای سنجش این قابلیت مورد کاربرد قرار گیرند؛ لذا هدف از این پژوهش بررسی روایی آزمون میدانی جدید ارزیابی توان بی هوازی (بتل روپ) کشتی گیران نخبه بود.مواد و روش ها: 42 کشتی گیر نخبه خراسان رضوی به صورت داوطلبان در این مطالعه شرکت کردند. در دو مرحله بافاصله استراحتی یک هفته ای، آزمون وینگیت بی هوازی اندام فوقانی و آزمون بتل روپ اندازه گیری شد. قبل، بلافاصله، 5 دقیقه و 10 دقیقه پس از پایان آزمون تغییرات ضربان قلب و لاکتات خون اندازه گیری شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون ،ضریب همبستگی درون کلاسی، توافق بلاندآلتمن و رگرسیون خطی استفاده شد. سطح معنی داری 0.05>P < span lang="FA"> در نظر گرفته شده است.یافته ها: بین ظرفیت بی هوازی آزمون وینگیت 30 ثانیه ای اندام فوقانی و آزمون بتل روپ رابطه مثبت معنی داری وجود داشت (0.66=r؛ 0.001=P < span lang="FA">). بین توان اوج مطلق (0.97=r؛ 0.001=P < span lang="FA">) و نسبی (0.52=r؛ 0.007=P < span lang="FA">)، توان میانگین مطلق (0.44=r؛ 0.02=P < span lang="FA">) و توان حداقل مطلق (0.41=r؛ 0.03=P < span lang="FA">) توان بی هوازی در دو روش رابطه مثبت معنی داری مشاهده شد. تغییرات ضربان قلب و لاکتات خون در دقیقه 5 (0.52=r؛ 0.007=P < span lang="FA">). و 10 (0.65=r؛ 0.001=P < span lang="FA">). رابطه مثبت و معنی دار را نشان داد. ضریب توافق بین کلاسی پایایی برابر با 463/0=P بود که همبستگی متوسط را نشان داد، اما نمودار بلاندآلتمن نشان داد بین میانگین و اختلاف ظرفیت بی هوازی در هر دو روش توافق قابل قبولی وجود دارد.بحث و نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد آزمون میدانی جدیدارزیابی توان بی هوازی (بتل روپ) از اعتبار لازم برای تعیین توان بی هوازی اندام فوقانی در کشتی گیران برخوردار است؛ لذا به مربیان توصیه می گردد برای تعیین توان بی هوازی کشتی گیران می توانند به جای آزمون وینگیت از این آزمون استفاده نمایند.

Evaluation of the validity and reliability of the new specific field test for evaluating the upper body anaerobic capacity of elite wrestlers

Introduction and Purpose: Anaerobic power and capacity are considered determinants of performance and are usually assessed in athletes as a part of their physical capacities’ evaluation along the season. The purpose of this study was to evaluate the validity a new field test for the assessment of the anaerobic capacity of elite wrestlers.Materials and methods: 42 elite wrestlers of Khorasan Razavi participated in this study, voluntarily. In two stages with one-week rest interval, an upper-body Wingate anaerobic test and a specifically designed test were measured. Before, immediately, five and ten minutes, variations of the heart rate and blood lactate were measured. In the designed test, a battle rope was used, each participant performed alternating arm waves with a Japanese guard for 30 seconds as maximum as possible.To analyze of data Pearson correlation coefficient, inter-class correlation coefficient , Bland-Altman agreement and linear regression were used.Results: There was a significant relationship between the anaerobic capacity of the 30-second upper-body Wingate test and the specifically designed test. Also, a significant relationship was observed between absolute (r=0.66; P=0.001) and relative peak (r=0.52; P=0.007), absolute mean power (r=0.44; P=0.02) and absolute minimum power (r=0.41; P=0.03) in two methods. The variations in HR and BLa were statistically significant at minute 5 (r=0.52; P=0.007) and 10 (r=0.65; P=0.001), respectively. The linear regression model was able to predict the anaerobic capacity using the specifically designed test. The inter-class agreement coefficient was poor (P=0.463), but my Bland-Altman diagram showed that there was a good agreement between the mean and the difference in anaerobic capacity in both methods.Discussion and Conclusion: Using available alternative methods with high external validity to assess upper anaerobic capacity is a more appropriate method than laboratory tests. The specifically designed test seems to able the prediction of the upper body anaerobic capacity in elite wrestlers.

تبلیغات