آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۱

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه ی مهارت های مدیریت زمان و ویژگی شخصیت با فرسودگی تحصیلی دانشجویان شاغل دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز می باشد. این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی می باشد همچنین ازنظر هدف این تحقیق کاربردی و به این خاطر که می خواهیم رابطه و همبستگی بین دو یا چند متغیر را بسنجیم ، روش پژوهش همبستگی می باشد. به این منظور دودسته از دانشجویان دانشگاه، 500 نفره که شامل دانشجویان شاغل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، که بالای 5 سال سنوات دارند در نیمه ی اول سال 1399 انتخاب شدند. روش نمونه گیری به شیوه تصادفی ساده می باشد و حجم نمونه با توجه به جدول مورگان شامل 217 نفر، دانشجوی شاغل در دانشگاه است، بر اساس لیست جامعه نمونه به روش نمونه گیری در دسترس پرسشنامه بین نمونه ها توزیع گردید. داده ها با استفاده از پرسشنامه های برسو (1997)، پرسشنامه ی مدیریت زمان، پرسشنامه آزمون شخصیت نئو (کاستا ومک گری1985)، جمع آوری شد. بعد از جمع آوری اطلاعات، داده ها با نرم افزار SPSS مورد آنالیز قرار گرفت. بدین ترتیب که داده ها در ابتدا کدگذاری شده و وارد نرم افزار می شوند. سپس با استفاده از دو روش آمار توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفتند. با استفاده از دو روش آمار توصیفی و استنباطی در سه بخش داده ها مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفته شد. بدین ترتیب که ابتدا، برای توصیف نظرات، نمونه آماری در رابطه با سؤالات از جدول های توزیع فراوانی و درصد، میانگین و انحراف معیار استفاده شد. سپس فرضیه های تحقیق بر اساس نتایج به دست آمده از بررسی سؤالات با استفاده از آمار استنباطی و استفاده از آزمون های مناسب تست نرمال بودن داده ها انجام و در صورت نرمال بودن داده ها (همبستگی پیرسون) و در صورت نرمال نبودن (همبستگی اسپیرمن) بررسی شد. همچنین از آزمون رگرسیون هم استفاده می شود. نتایج بیانگر آن بود که بین مهارت مدیریت زمان با فرسودگی تحصیلی همبستگی منفی معنادار وجود دارد و بین ویژگی های شخصیتی برون گرایی، انعطاف پذیری، توافق پذیری، وظیفه شناسی با فرسودگی تحصیلی همبستگی منفی معنادار وجود دارد. منفی بودن رابطه یعنی با افزایش برون گرایی، انعطاف پذیری، توافق پذیری، وظیفه شناسی دانشجویان، فرسودگی تحصیلی آن ها کاهش می یابد و بالعکس. همچنین بین ویژگی های شخصیتی روان رنجوری با فرسودگی تحصیلی همبستگی منفی معنادار وجود دارد

The Relationship between Time Management Skills and Personality Traits with Academic Burnout of Working Students of Central Tehran Azad University

The aim of the current research is to investigate the relationship between time management skills and personality traits with academic burnout among working students of Central Tehran Islamic Azad University. This research is descriptive and of the correlation type, also in terms of the purpose of this applied research and because we want to measure the relationship and correlation between two or more variables, the research method is correlation. For this purpose, two groups of university students, 500 people, including students working in Islamic Azad University of Central Tehran Branch, who are over 5 years old, were selected in the first half of 2019. The sampling method is a simple random method, and according to Morgan's table, the sample size includes 217 people, students working in the university, according to the list of the sample population, the questionnaire was distributed among the samples using the available sampling method. Data were collected using Bresso (1997) questionnaires, time management questionnaire, Neo personality test questionnaire (Costa and McGary 1985). After collecting the data, the data was analyzed with SPSS software. In this way, the data is first coded and entered into the software. Then they were analyzed using descriptive and inferential statistics methods. Data were analyzed in three sections using descriptive and inferential statistics methods. Thus, first, to describe the opinions, a statistical sample was used in relation to the questions from frequency distribution tables and percentage, mean and standard deviation. Then the research hypotheses were conducted based on the results obtained from examining the questions using inferential statistics and using appropriate tests to test the normality of the data and if the data were normal (Pearson's correlation) and if not normal (Spearman's correlation) were checked. Regression test is also used. The results indicated that there is a significant negative correlation between time management skills and academic burnout, and there is a significant negative correlation between the personality traits of extroversion, flexibility, agreeableness, conscientiousness and academic burnout. The negativity of the relationship means that with the increase of extroversion, flexibility, agreeableness, conscientiousness of students, their academic burnout decreases and vice versa. Also, there is a significant negative correlation between neurotic personality traits and academic burnout

تبلیغات