آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۱

چکیده

هدف مقاله حاضر مقایسه تعادل عاطفی و حساسیت بین فردی در بین دانش آموزان عادی با دانش آموزان دارای معلولیت شهرستان گرمسار بود. روش این پژوهش از نوع علی-مقایسه ای است. نمونه این پژوهش شامل 90 دانش آموز (45 دانش آموز دارای معلولیت و 45 دانش آموز عادی به شیوه همتاسازی) بود که به صورت نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های حساسیت بین فردی بویس و پاپکر و تعادل عاطفی برادبورن استفاده شد. داده های به دست آمده با استفاده از شاخص های توصیفی و تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) تجزیه وتحلیل شدند. نتایج این مطالعه نشان داد که بین دانش آموزان دارای معلولیت و عادی در حساسیت بین فردی و تعادل عاطفی تفاوت معناداری وجود دارد یافته های پژوهش حاضر حاکی از مشکلات دانش آموزان دارای معلولیت درزمینه مهارت های بین فردی-ارتباطی و کاستی هایی در رشد عاطفی است. ازآنجایی که عملکرد تحصیلی و مهارت بین فردی و عاطفی دانش آموزان ممکن است به طور متقابل بر هم تأثیر بگذارند، لذا شناخت ویژگی های اجتماعی و عاطفی دانش آموزان دارای معلولیت ازجمله گام های اساسی در فرآیند تشخیص و بازپروری این دانش آموزان است.

Comparison of Emotional Balance and Interpersonal Sensitivity among Normal Students and Students with Disabilities in Garmsar City

The purpose of this article was to compare emotional balance and interpersonal sensitivity among normal students and students with disabilities in Garmsar city. The method of this research is causal-comparative. The sample of this research consisted of 90 students (45 students with disabilities and 45 normal students using matching method) who were selected by simple random sampling. Boyce and Popker's interpersonal sensitivity questionnaires and Bradburn's emotional balance questionnaires were used to collect data. The obtained data were analyzed using descriptive indices and multivariate analysis of variance (MANOVA). The results of this study showed that there is a significant difference between students with disabilities and normal students in interpersonal sensitivity and emotional balance. The findings of this study indicate the problems of students with disabilities in the field of interpersonal-communication skills and deficiencies in growth. It is emotional. Since academic performance and interpersonal and emotional skills of students may mutually affect each other, therefore, knowing the social and emotional characteristics of students with disabilities is one of the basic steps in the process of diagnosing and rehabilitating these students.

تبلیغات