آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۱

چکیده

پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش میانجی دشواری های تنظیم هیجان در رابطه بین الگوهای ارتباطی خانواده و گرایش به اینترنت انجام شد. روش پژوهش به لحاظ هدف کاربردی، به لحاظ نوع داده کمی و به لحاظ ماهیت پژوهش توصیفی-همبستگی و از نوع مدل سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه اول شهرستان ری بودند که تعداد 200 دانش آموز به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های پرسشنامه تجدیدنظر شده ی الگوهای ارتباطی خانواده فیتزپاتریک و ریچی (1997)، پرسشنامه دشواری های تنظیم هیجان گرتز و روئمر، (2004) و پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ (1998) بود. به منظور سنجش روایی پرسشنامه ها از روایی محتوایی و سازه (همگرا و واگرا) و همین طور برای محاسبه پایایی از ضریب آلفای کرونباخ و ضریب پایایی ترکیبی استفاده شد که نتایج بیانگر روا و پایا بودن پرسشنامه ها بود. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و استنباطی (مدل سازی معادلات ساختاری) با نرم افزارهای Spss-V23 و Lisrel-V8.8 استفاده شد. یافته ها نشان داد که الگوهای ارتباطی خانواده بر دشواری های تنظیم هیجان اثر مستقیم (0.74) داشت، از طرفی دشواری های تنظیم هیجان بر گرایش به اینترنت اثر مستقیم (0.61) و همچنین الگوهای ارتباطی خانواده بر گرایش به اینترنت از طریق نقش میانجی دشواری های تنظیم هیجان اثر غیرمستقیم (1.10) داشت. درنهایت می توان گفت که مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار بود.

The Mediating Role of Emotion Regulation Difficulties in The Relationship between Family Communication Patterns and Internet Addiction

The present study was conducted with the purpose of investigating the mediating role of emotion regulation difficulties in the relationship between family communication patterns and Internet addiction. The research method was applied in terms of objective, quantitative in terms of data type and descriptive-correlation in terms of the nature of the research and structural equation modeling. The statistical population of this research included all male students of the first secondary level of Ray city, 200 students were selected by multi-stage cluster sampling. The research tools included the revised questionnaire of Fitzpatrick and Ritchie's family communication patterns (1997), the emotional regulation difficulties questionnaire of Gertz and Roemer (2004) and the Internet addiction questionnaire of Young (1998). In order to measure the validity of the questionnaires, content and construct validity (convergent and divergent) and Cronbach's alpha coefficient and composite reliability coefficient were used to calculate the reliability, and the results indicated the validity and reliability of the questionnaires. In order to analyze the data, descriptive and inferential statistics methods (structural equation modeling) were used with Spss-V23 and Lisrel-V8.8 software. The findings showed that family communication patterns had a direct effect (0.74) on emotional regulation difficulties. On the other hand, emotion regulation difficulties had a direct effect (0.61) and family communication patterns had an indirect effect (1.10) through the mediating role of emotion regulation difficulties. Finally, it can be said that the research model had a good fit.

تبلیغات