آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۱

چکیده

پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر آموزش مهارت مثبت اندیشی بر تاب آوری معلمان زن مقطع ابتدایی شهرستان آبادان در سال 1393 صورت گرفت. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. بدین منظور از میان معلمان مذکور 200 نفر و از بین آن ها 40 نفر به شیوه نمونه گیری تصادفی، بر اساس آزمون تاب آوری (کانر و دیویدسون، 2003) شناسایی شدند و به طور تصادفی در 2 گروه 20 نفری گروه آزمایش و کنترل جای گرفتند. گروه آزمایش به مدت 2 ماه و 8 جلسه و هر جلسه 60 دقیقه در معرض متغیر مستقل- مهارت مثبت اندیشی- قرار گرفت. درحالی که از گروه کنترل فقط پیش آزمون و پس آزمون به عمل آمد. سپس هر دو گروه باهم مقایسه شدند. برای آزمون فرضیه های پژوهش از آزمون تحلیل واریانس و تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج یافته ها نشان داد که آموزش مهارت مثبت اندیشی باعث افزایش تاب آوری معلمان می شود. همچنین نتایج تحلیل کوواریانس مشخص نمود که مهارت مثبت اندیشی باعث تفاوت درگروه ها شده و نمره پس آزمون گروه آزمایش نسبت به نمره پس آزمون گروه کنترل افزایش داشته است. بنابراین روش مداخله ای روان شناسی مثبت نگرا می تواند تاب آوری معلمان را افزایش دهد.

Effectiveness of Positive Thinking Skill Training on the Resilience of Primary School Female Teachers in Abadan City

The present study was conducted with the aim of investigating the effect of positive thinking skill training on the resilience of female primary school teachers in Abadan city in 2013. The research method was semi-experimental with a pre-test-post-test design with a control group. For this purpose, among the mentioned teachers, 200 people and among them 40 people were identified by random sampling method, based on resilience test (Connor and Davidson, 2003) and were randomly placed in 2 groups of 20 people, experimental and control group. . The experimental group was exposed to the independent variable - positive thinking skill - for 2 months and 8 sessions, each session lasting 60 minutes, While the control group only had a pre-test and a post-test. Then both groups were compared. Analysis of variance and analysis of covariance were used to test the research hypotheses. The results of the findings showed that teaching positive thinking skills increases the resilience of teachers. Also, the results of covariance analysis revealed that the positive thinking skill caused a difference in the groups and the post-test score of the experimental group increased compared to the post-test score of the control group. Therefore, the intervention method of positive psychology can increase the resilience of teachers.

تبلیغات