اثربخشی آموزش مدیریت والدینی بر سندرم خستگی مزمن و تعارضات مادر-فرزندی در مادران دارای کودکان بیش فعال 8 تا 12 سال شهر ساری
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت والدینی بر سندرم خستگی مزمن و تعارضات مادر-فرزند در کودکان بیش فعال 8 تا 12 سال شهر ساری انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش تمامی مادران دارای کودک دختر و پسر 8 تا 12 ساله مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی مراجعه کننده به مراکز مشاوره و روان شناسی شهر ساری در سال 1401 که از طریق بررسی پرونده های مشاوره ای سال اخیر مشخص شده بودند، در نظر گرفته شد. 30 نفر از این مادران به روش نمونه گیری در دسترس و بر اساس شرایط ورود و خروج پژوهش انتخاب شدند. سپس به روش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هرکدام 15 نفر) جای دهی شدند. هر دو گروه، دوبار مورد اندازه گیری قرارگرفتند. اولین اندازه گیری پیش از مداخله با اجرای پیش آزمون برای هر دوگروه آزمایشی و کنترل، پرسشنامه سنجش چند بعدی خستگی اسمتس (1996)، پرسشنامه مقیاس کیفیت مادرانه پیانتا (1992) بین نمونه توزیع و اندازه گیری شد. بعد از آموزش مدیریت والدین از بسته منتشر شده آموزش مدیریت والدین که در راهنمای درمانی بارکلی ارایه شده، به مدت 8 جلسه 90 دقیقه ای در گروه آزمایش، دومین اندازه گیری با اجرای یک پس آزمون در بین دو گروه انجام شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج یافته ها حاکی از آن بود که آموزش مدیریت والدینی بر سندروم خستگی مزمن (05/0>P) و تعارضات مادر-فرزند (05/0>P) در کودکان بیش فعال 8 تا 12 سال شهر ساری موثر است..The Effectiveness of Parent Management Training on Chronic Fatigue Syndrome and Mother-Child Conflicts in Mothers with Hyperactive Children 8-12 Years Old in Sari City
The present study was conducted with the aim of investigating the effectiveness of parenting management training on chronic fatigue syndrome and mother-child conflicts in hyperactive children aged 8 to 12 years in Sari city. The research method was semi-experimental with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of the research is all mothers with 8-12-year-old boys and girls suffering from attention deficit/hyperactivity disorder who referred to counseling and psychology centers in Sari city in 1401, which were identified through the review of counseling files of the last year. considered 30 of these mothers were selected by available sampling and based on the entry and exit conditions of the study. Then they were placed randomly in two experimental and control groups (15 people each). Both groups were measured twice. The first pre-intervention measurement was carried out by conducting a pre-test for both experimental and control groups, Smets Multidimensional Fatigue Measurement Questionnaire (1996), Pianta Maternal Quality Scale Questionnaire (1992) was distributed and measured among the sample. After parent management training from the published package of parent management training provided in Barclay's treatment guide, for 8 sessions of 90 minutes in the experimental group, the second measurement was performed by conducting a post-test between the two groups. In order to analyze the data, the multivariate analysis of covariance test was used. The results of the findings indicated that parenting management training is effective on chronic fatigue syndrome (P<0.05) and mother-child conflicts (P<0.05) in hyperactive children aged 8 to 12 years in Sari city.