آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۱

چکیده

هدف از مطالعه حاضر بررسی توان پیش بینی خلاقیت دانش آموزان بر اساس اعتماد به نفس و ویژگی های شخصیتی آن ها می باشد. روش تحقیق از نوع توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری شامل دانش آموزان مقطع پسر متوسطه اول پارس آباد در سال تحصیلی 1402-1401 است که تعداد آن ها 4256 نفر می باشد. براساس جدول نمونه گیری مورگان و به روش خوشه ای چندمرحله ای تعداد 352 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. ابزار مورد استفاده جهت گردآوری داده ها شامل پرسشنامه های سنجش خلاقیت تورنس (1979)، اعتماد به نفس آیزنک (1976)، ویژگی های شخصیتی باس و همکاران (1975) بودند. در نهایت برای بررسی فرضیه ها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره بهره گرفته شد. نتایج نشان داد که به ازای هر واحد افزایش در نمرات اعتماد به نفس، خلاقیت دانش آموزان 322/0 واحد افزایش می یابد و همچنین به ازای هر واحد افزایش در نمرات ویژگی های شخصیتی، خلاقیت دانش آموزان 276/0 واحد افزایش می یابد. بنابراین در مراکز مشاوره آموزش و پرورش می توان در جهت بهبود خلاقیت دانش آموزان، آموزش های لازم جهت غلبه بر پایین بودن اعتماد به نفس و بهبود ویژگی های شخصیتی را ارائه داد.

Predicting Students' Creativity based on their Self-Confidence and Personality Traits (Case Study: Male Students of the First Secondary School in Parsabad City)

The purpose of this study is to investigate the ability to predict students' creativity based on their self-confidence and personality traits. The research method is descriptive-correlation. The statistical population includes the boys' first secondary school students of Parsabad in the academic year 1402-1401, whose number is 4256. Based on Morgan's sampling table, 352 people were selected as a statistical sample using a multi-stage cluster method. The tools used to collect data included Torrance's (1979) creativity questionnaires, Eysenck's (1976) self-confidence questionnaires, Bass et al.'s (1975) personality traits. Finally, Pearson's correlation test and multivariate regression were used to check the hypotheses. The results showed that for each unit increase in self-confidence scores, students' creativity increases by 0.322 units and also for each unit increase in personality traits scores, students' creativity increases by 0.276 units. Therefore, in education counseling centers, in order to improve students' creativity, necessary training can be provided to overcome low self-confidence and improve personality traits

تبلیغات