چکیده

قالی های تصویری از جمله مهم ترین دستاوردهای هنر طراحی و بافت قالی در دوره قاجار محسوب می شوند و یک مجموعه نسبتاً پرتعداد از این قالی ها، مجموعه قالی های هوشنگ شاهی است؛ که در آن دوره به بستری برای تصویرسازی شاه زمانه در قالب هوشنگ شاه بدل شده بود. با وجود تحقیقات بی شمار در این زمینه، چرایی پیدایش نقوش با روایت های تاریخی موضوعی است که کمتر بدان پرداخته شده است. هدف از این پژوهش امکان دستیابی به لایه های معنایی انتقادی در اثر مورد نظر است؛ که از نظرها مغفول مانده است. نگارندگان در این پژوهش در پی پاسخگویی به این سؤالات هستند که بر اساس الگوی ادموند بورکه فلدمن می توان با بازنگری در نشانگان و اجزاءِ اغراق آمیزِ قالیچه تصویری هوشنگ شاه، امکان دستیابی به تفسیر انتقادی در لایه های جدید را ممکن گرداند و شاخصه های متفاوتِ این نشانگان در مقایسه با آثار مشابه را برشمارد. پژوهش حاضر به لحاظ روششناختی توصیفی- تفسیری است و شیوه جمع آوری اطلاعات، کتابخانه ای است. نگارندگان در این پژوهش ابتدا به مرور تحقیقات صورت گرفته در موضوع پژوهش پرداخته اند و می کوشند بر اساس الگوی ادموند بورکه فلدمن طی چهار گام (توصیف، تحلیل فرمی، تفسیر و ارزیابی) به بررسی و تحلیل انتقادی قالیچه تصویری هوشنگ شاه بپردازند. یافتههای تحقیق نشان داد اثر مورد نظر در این پژوهش با استفاده از عنصر اغراق در بزرگ نمایی و کوچک نماییِ اجزاء، جایگاه نمادین اصلی ترین عنصر صفحه یعنی هوشنگ شاه که احتمالاً نماینده پادشاه عصر است را متزلزل نمایش داده است. در تحلیل نشانه شناسانه ی این آثار نوعی گسل معنایی وجود دارد که امکان تفسیر معانی در صورت انتقادی را ممکن می گرداند. با مرور نمونه های در دسترس از قالیچههای تصویری این دوره می توان دریافت نشانگانِ این قالیچه رویکرد متفاوتی را نسبت به جایگاه و اندازهی عناصر در اثر داشته است که امکان تفسیر در لایه های دیگرِ معنا را ممکن می گرداند.

Critical semiotic analysis of the Pictorial Carpet of Hooshang Shah Based on the Model of Edmund Burke Feldman

Pictorial carpets are among the most important achievements of carpet design and weaving art in the Qajar period, and a relatively large collection of these carpets is the collection of Hoshang Shahi carpets, which in that period became a platform for depicting Shah Zamaneh in the form of Hoshang Shah. Despite countless researches in this field, the reason for the emergence of motifs with historical narratives is a topic that has been rarely discussed. The purpose of this research is the possibility of obtaining critical semantic layers in the desired work, which have been neglected by the opinions. In this research, the authors seek to answer these questions, based on Edmund Burke Feldman's model, by reviewing the symptoms and exaggerated parts of Hoshang Shah's visual carpet, it is possible to achieve a critical interpretation in new layers. Count the differences of these symptoms compared to similar works.The current research is descriptive-interpretive in terms of methodology, and the method of collecting information is library. In this research, the authors have reviewed the research conducted on the subject of the research and try to critically analyze the pictorial rug of Hoshang Shah based on Edmund Burke Feldman's model through four steps (description, formal analysis, interpretation and evaluation). The findings of the research showed that the intended effect in this research, by using the element of exaggeration in the enlargement and reduction of the parts, undermines the symbolic position of the main element of the page, namely Hushang Shah, who probably represents the king of the era. has displayed In the semiotic analysis of these works, there is a kind of semantic error that makes it possible to interpret the meanings in a critical way. By reviewing the available examples of pictorial carpets of this period, it can be seen that the characters of this carpet had a different approach to the position and size of the elements in the work, which makes it possible to interpret in other layers of meaning turn.

تبلیغات