چکیده

پیشینه و اهداف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش گروهی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و تفکر انتقادی بر بهزیستی مدرسه دانش آموزان دختر دوره دوم ابتدایی (چهارم، پنجم و ششم) شهر باغبهادران انجام شد. روش: روش انجام این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون، پیگیری همراه با گروه گواه با پیگیری دو ماهه بود و  60 دانش آموز از پایه های چهارم، پنجم و ششم شهر باغبهادران بر اساس روش نمونه گیری در دسترس و با توجه به ملاک های ورود، انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه ( هر گروه 20 نفر) گمارده شدند. از مقیاس بهزیستی مدرسه کاپلان و ماهلر (1999)، برای سنجش متغیر وابسته استفاده شد. آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی خانجانی و همکاران (1393) و آموزش تفکر انتقادی فیشر (2005) هر یک به تعداد 8 جلسه 90 دقیقه ای استفاده شد. داده ها از طریق تحلیل واریانس مکرر با طرح آمیخته و آزمون تعقیبی بن فرونی تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که نمرات مؤلفه های بهزیستی مدرسه (علاقه مندی به مدرسه و خودکارآمدی ادراک شده تحصیلی) در مرحله پس آزمون و پیگیری در گروه آموزش تفکر انتقادی و گروه آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی افزایش پیدا کرده و رفتار مخرب کاهش پیدا کرده است. نتیجه گیری: از آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و تفکر انتقادی در مدارس توسط معلمان و مشاوران برای بهبود یا افزایش بهزیستی مدرسه دانش آموزان می توان استفاده کرد.

Determination the Effectiveness of Group Training of Self-regulation Learning Strategies and Critical Thinking on School Well-being of Female Students

Background and objectives: The present study was conducted with the aim of determining the effectiveness of group training of self-regulation learning strategies and critical thinking on school well-being of second-grade (fourth, fifth, and sixth) female students in Bagh Bahadran. Method: The method of conducting this research was semi-experimental with a pre-test and post-test design with a control group and a two-month follow-up period, and 60 students 4th, 5th and 6th grades in Bagh Bahadran city was selected based on the available sampling method and according to the entry criteria, randomly selected in Three groups (20 people in each group) were assigned. Kaplan and Mahler's school well-being scale (1999) was used to measure the dependent variable. Khanjani et al.'s self-regulation learning strategies training (2005) and Fisher's critical thinking training (2005) were used for 8 sessions of 90 minutes. Data were analyzed through repeated analysis of variance with mixed design and Ben Feroni's post hoc test. Findings: The results showed that the scores of the components of school well-being (interest in school and perceived academic self-efficacy) in the post-test and follow-up stage in the critical thinking training group and the self-regulated learning strategies training group increased and destructive behavior decreased. Conclusion: training self-regulation learning strategies and critical thinking in schools by teachers and counselors can be used to improve or increase student's school well-being

تبلیغات