رابطه مدیریت استعداد با توسعه مهارت های یادگیری ترکیبی: آزمون نقش میانجی انگیزه خودمختار در بین دانش آموزان دوره ابتدایی
آرشیو
چکیده
پیشینه و اهداف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه مدیریت استعداد با توسعه مهارت های یادگیری ترکیبی و نقش میانجی انگیزه خودمختار در بین دانش آموزان انجام گرفته است. روش ها : روش تحقیق این پژوهش، توصیفی- همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره ابتدایی شهرستان ارومیه در سال تحصیلی 1403-1402 است. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی- مورگان 384 نفر تعیین شد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد مدیریت استعداد احمدی و همکاران (1393)، ارزیابی کیفیت یادگیری دانش آموزان رحمانی آخکند (1389) و انگیزه خودمختار نانسی (2008) استفاده شد و پایایی و روایی آن ها تایید شد. یافته ها: نتایج نشان داد که مدیریت استعداد با توسعه مهارت های یادگیری ترکیبی، رابطه مثبت و معناداری دارد. رابطه بین مدیریت استعداد با انگیزه خودمختار نیز مثبت و معنادار است. رابطه غیرمستقیم، مثبت و معنادار مدیریت استعداد با مهارت های یادگیری ترکیبی از طریق انگیزه خودمختار نیز تایید شد. نتیجه گیری: با توجه به یافته های تحقیق، توصیه می شود توسعه برنامه های مدیریت استعداد و ارتقای انگیزه خودمختار دانش آموزان، به منظور تقویت و توسعه مهارت های یادگیری ترکیبی آن ها در مدارس تقویت شود.The Relationship Between Talent Management and the Development of Blended Learning Skills: Testing the Mediating Role of Autonomous Motivation among Students of Primary Schools
Background and Objectives: The current research was conducted with the aim of investigating the relationship between talent management and the development of blended learning skills and the mediating role of autonomous motivation among students. Methods: The method of this study is a descriptive-correlational research employing structural equation modeling. The statistical population was made up of all female elementary school students in Urmia city in the academic year of 2023-2024. The sample size was 384 people using the Krejci-Morgan table. In order to collect data, the standard questionnaires of Ahmadi et al.'s (2013) talent management, assessment of the quality of learning of students by Rahmani Akhkand (2013) and Nancy's autonomous motivation (2008) were used whose reliability and validity were confirmed. SPSS and Amos softwares were used for data analysis. Findings: The results showed that talent management has a positive and significant relationship with the development of blended learning skills. The relationship between talent management and autonomous motivation is also positively significant. The indirect, positive and significant relationship between talent management and blended learning skills through autonomous motivation was also confirmed. و Conclusion According to the research findings, it is recommended to develop talent management programs and promote student's autonomous motivation to strengthen and develop their blended learning skills in schools.