چکیده

در برنامه درسی ملی، یکی از حوزه های تربیت و یادگیری، قرآن و زبان عربی است، در این رویکرد جدید پرورش مهارت های زبانی (شنیدن، خواندن، نوشتن و سخن گفتن) که به منظور «فهم متن» است بسیار مورد توجه قرار گرفته اما توجه شایانی به قواعد نشده است، در صورتی که دانستن یک زبان، به معنای شناختن قواعد آوایی و دستوری در کنار یادگیری واژگان آن زبان و تسلط بر همه نکاتش است؛ لذا در کتاب های درسی جدید، با پرداختن زیاد به مباحث ترجمه و آموزش لغات، اهمیت بحث قواعد مورد اغماض قرار گرفته، اما تمامی این مباحث باعث نمی گردد تا نقش مؤثر قواعد ساختاری در جمله سازی زبان عربی که از طریق متون تسهیل می گردد، نادیده انگاشته شود. بنابراین نویسندگان این جستار سعی دارند به روش توصیفی- تحلیلی به نقش متن در تفهیم سازی قواعد و شیوه ی استفاده نمودن آن در کتاب عربی رشته انسانی بپردازند. پس برخی نمونه های ارائه شده نشان می دهد که عدم تطابق متن و قواعد ساختاری مانع یادگیری زبان عربی می شود و باعث خواهد شد که دانش آموزان بخاطر عدم وحدت و توالی و یکپارچگی محتوا با قواعد مبحث قواعد و آموزش زبان عربی را دو مقوله ی جدا از هم بدانند. لذا رسالت کتاب؛ یعنی تقویت فهم قرآن و متون دینی و جمله سازی تا حدودی بر منصه موفقیت ننشیند.

Criticism and evaluation of the level of conformity of the Arabic language texts in the ten to twelve human subjects with its rules

In the national curriculum, one of the areas of training and learning is the Quran and Arabic language. In this new approach, the development of language skills (listening, reading, writing and speaking) which is aimed at "understanding the text" is of great interest. but not enough attention has been paid to the rules, if knowing a language means knowing the phonetic and grammatical rules in addition to learning the vocabulary of that language and mastering all its points; Therefore, in new textbooks, by paying a lot of attention to the topics of translation and teaching vocabulary, the importance of the discussion of rules has been neglected, but all these topics do not make the effective role of structural rules in the sentence formation of the Arabic language, which is facilitated through texts be ignored. the authors of this essay are trying to describe and analyze the role of the text in understanding the rules and how to use in the Arabic book humanities. So, some of the presented examples show that the incompatibility of the text and the structural rules hinders the learning of Arabic language and will cause the students to ignore the rules and teaching of the Arabic language due to the lack of unity, sequence and integration of the content with the rules. Know two separate categories. Therefore, the mission of the book; That is, strengthening the understanding of the Quran and religious texts and sentence formation to some extent do not stand on the threshold success

تبلیغات