چکیده

هدف پژوهش حاضر واکاوی تجارب زیسته معلمان از چالش های درس عربی مقطع متوسطه است. این پژوهش جزء پژوهش های کیفی و از نوع پدیدارشناسی توصیفی هوسرل است. شرکت کنندگان در این پژوهش معلمان متوسطه شاغل سبزوار در سال تحصیلی 1402-1401 هستند و ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته است. برای انتخاب آزمودنی ها از رویکرد هدفمند ملاکی و معیار اشباع نظری استفاده شده است و نهایتاً پانزده مدیر در گروه مشارکت کنندگان قرارگرفتند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل مضمون صورت گرفته است. پس از استخراج و دسته بندی موضوعی، ابعاد شامل چرخش درس عربی به آموزش دینی، عدم خلاقیت و صلاحیت معلمان، خوانش تک ساحتی قواعد محوری، چالش های برنامه درسی عربی، کاستی ابزارهای دیداری- شنیداری، عدم سنخیت ارزشیابی با اهداف کتاب و عدم به روز رسانی و انتقال تجربیات است. اعتبار داده ها با استفاده از تکنیک های تأییدپذیری از طریق خودبازبینی پژوهش گران و اعتمادپذیری با هدایت دقیق جریان جمع آوری اطلاعات و هم سوسازی پژوهش های مرتبط تعیین می شود. با توجه به نتایج حاصله، ضرورت پذیرش ضرورت بازطراحی و بازبینی درس عربی به منظور حذف نقاظ ضعف و مشکلات مربوط به آن؛ امری انکارناپذیر است ومعلمان بایستی با تقویت انگیزه های یادگیری در دانش آموزان و با استفاده از روش های فعال تدریس دانش آموزان را به هدف غایی یعنی درک و فهم متون و مکالمه نزدیک تر نمایند.

چالش های درس عربی از منظر معلمان مقطع متوسطه (مطالعه موردی: شهرستان سبزوار)

The aim of the current research is to analyze the lived experiences of teachers of the challenges of Arabic lessons at the secondary level. This research is a part of qualitative research and Husserl's descriptive phenomenology The participants in this research are secondary school teachers working in Sabzevar in the academic year 1402-1401 and the research tool is a semi-structured interview. To select the subjects, a targeted approach and theoretical saturation criterion were used, and finally fifteen managers were included in the group of participants. Data analysis was done using thematic analysis method. After extracting and categorizing the subject, the dimensions include the turning of Arabic lessons into religious education, lack of creativity and competence of teachers, one-dimensional reading of central rules, challenges of the Arabic curriculum, lack of audio-visual tools, lack of evaluation with book goals and lack of updating and It was the transmission of experiences. Data validity was determined by using verifiability techniques through researchers' self-review and reliability by carefully directing the flow of information collection and aligning related research. According to the results, the need to accept the necessity of redesigning and revising the Arabic lesson in order to eliminate the weaknesses and problems

تبلیغات