آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۹

چکیده

زمینه و هدف: این پژوهش با هدف طراحی و ابعاد مهارتهای تفکر خلاق در مدیران آموزشی انجام شد. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و با رویکرد آمیخته با طرح اکتشافی، انجام شد. جامعه آماری در بخش کیفی 10 نفر از افراد متخصص در زمینه تفکر خلاق بودند که با روش نمونه گیری هدفمند و با در نظر گرفتن قانون اشباع 10 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که برای حصول اطمینان از روایی بخش کیفی و به منظور اطمینان خاطر از دقیق بودن یافته ها از دیدگاه پژوهشگر، از نظرات اساتید و خبرگان آشنا با این حوزه و متخصصان استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده های کیفی از روش دلفی استفاده شده است و تجزیه و تحلیل داده ها به کمک نرم افزارهای MAX QDA استفاده شد است.یافته ها: نتایج بخش کیفی در مرحله کدگذاری باز نتایج حاصل از کدگذاری 30 کد اولیه در قالب 6 مقوله شناسایی گردید. نتایج رمزگشایی و تحلیل محتوای گروه ها نشان داد که مؤلفه های مهارت های تکنیکی، حل مساله، اخلاقی، کفایت های هیجانی، کفایت های شناختی و اجتماعی به دست آمده است. نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش ابعاد و مؤلفه های تفکر خلاق برای مدیران آموزشی دارای چند بعد و مولفه است که برنامه ریزان نظام آموزشی می توانند در راستای توسعه تفکر خلاق مدیران به این مؤلفه ها توجه نشان دهند.

Designing dimensions and components of creative thinking in educational managers

Background and purpose: This research was conducted with the aim of designing and dimensions of creative thinking skills in educational managers. Research method: The current research was conducted in terms of practical purpose and with an approach mixed with an exploratory design. The statistical population in the qualitative section was 10 people who were experts in the field of creative thinking, who were selected by the purposeful sampling method and considering the saturation law. The data collection tool in the qualitative part was a semi-structured interview, which was used to ensure the validity of the qualitative part and to ensure the accuracy of the findings from the researcher's point of view, the opinions of professors and experts familiar with this field and experts were used. The Delphi method was used to analyze the qualitative data, and the data analysis was done with the help of MAX QDA software.Findings: The results of the qualitative part in the open coding stage, the results of coding 30 primary codes were identified in the form of 6 categories. The results of deciphering and analyzing the content of the groups showed that the components of technical skills, problem solving, ethics, emotional skills, cognitive and social skills were obtained. Conclusion: Based on the results of the research, the dimensions and components of creative thinking for educational managers have several dimensions and components that educational system planners can pay attention to in order to develop the creative thinking of managers.

تبلیغات