آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۹

چکیده

زمینه و هدف: یکی از مشکلات روانشناختی برخی از دانش آموزان هراس اجتماعی است که به میزان زیادی می تواند عملکرد تحصیلی را کاهش دهد. پژوهش حاضر با هدف نقش شفقت به خود، احساس ارزشمندی و خشم صفت در پیش بینی هراس اجتماعی دانش آموزان نوجوان دختر در پساکرونا انجام شد.روش پژوهش: این پژوهش از نوع توصیفی است که به روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری پژوهش متشکل از دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه اردکان در سال تحصیلی 1402-1401 بود. حجم نمونه بر اساس فرمول گرین 250 نفر تعیین و نمونه گیری به روش خوشه ای انجام شد. شرکت کنندگان به پرسشنامه های هراس اجتماعی کانور و همکاران (۲۰۰۰)، احساس ارزشمندی روزنبرگ (۱۹۶۵)، شفقت به خود ریس و همکاران (2011) و خشم صفت اسپیلبرگر (۱۹۹۰)، پاسخ دادند. داده ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه، در سطح 05/0 و با بهره گیری از نرم افزار SPSS26 تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد بین احساس ارزشمندی و هراس اجتماعی رابطه منفی معنی دار(001/0>P)؛ بین شفقت به خود با هراس اجتماعی رابطه منفی معنی دار (001/0>P) و بین خشم صفت با هراس اجتماعی رابطه معنی داری وجود دارد (001/0>P). نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که ۲۵ درصد از واریانس هراس اجتماعی دانش آموزان نوجوان با ترکیب خطی متغیرهای شفقت به خود، احساس ارزشمندی و خشم صفت پیش بینی می شود (۵۱۲/0=R، 4۶۲/0=R2 و 4۵۱/0=R2 تعدیل یافته). نتیجه گیری: تمرکز بر مداخلات مبتنی بر شفقت به خود مبتنی بر احساس ارزشمندی و مدیریت و ابزارگری صحیح خشم می تواند با تعدیل خلق و خوی و واکنش خشمگینانه در خصوص اشتباهات، هراس اجتماعی را کاهش دهد.

Investigating the role of self-compassion, self-worth and trait anger in predicting social phobia of adolescent students in post-corona

Background and Aim: One of the psychological problems of students is social phobia, which can greatly reduce academic performance. The present study was conducted with the aim of Investigating the role of self-compassion, self-esteem and trait anger in predicting social phobia of female adolescent students.Method: This study is descriptive and was conducted using the correlational method. The study population consisted of high school students in Arak during the academic year 1401-1402. The sample size was determined as 250 individuals based on the Green formula and sampling was done cluster sampling. Participants responded to the Social Anxiety Scale by Conover and colleagues (2000), Rosenberg's Self-Esteem Scale (1965), Self-Compassion Scale by Raes and colleagues (2011), and Spielberger's State-Trait Anger Expression Inventory (1990). The data was analyzed using Pearson correlation and multiple regression methods at a significance level of 0.05, and the analysis was conducted utilizing SPSS26 software.Results: The results indicate a significant negative relationship between feelings of self-esteem and social anxiety (p<.001). Furthermore, there is a significant negative relationship between self-compassion and social anxiety (p<.001), and a significant relationship between trait anger and social anxiety exists as well (p<.001). Multiple regression analysis revealed that 25% of the variance in social anxiety among adolescent students is predicted by a linear combination of the variables of self-compassion, self-esteem, and trait anger (R =.512, R2=.462, adjusted R2=.451).Conclusion: self-compassion-based interventions grounded in self-esteem and proper anger management and assertiveness can help reduce social anxiety by modifying mood, temperament, and angry reactions towards mistakes.

تبلیغات