آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۹

چکیده

هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی تجربه زیسته ی معلمان مدارس چندپایه روستایی از عوامل پرخاشگری دانش آموزان ابتدایی انجام گرفت.مطالعه حاضر از نوع کیفی و مبتنی بر رویکرد پدیدار شناسی بود. روش: در این مطالعه 20 معلم دوره ابتدایی ازمدارس چند پایه روستایی که در سال 1402-1401 مشغول به تدریس بودند به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند.داده ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته گرداوری شد، وبرای تجزیه و تحلیل داده ها از روش پدیدارشناسی اسمیت استفاده شد؛که طی آن 5 مضمون اصلی و 27مضمون فرعی از داده ها استخراج گردید. یافته ها: یافته ها نشان داد که در تعریف پرخاشگری،مصادیق رفتار پرخاشگری و علت های زمینه ساز پرخاشگری با پیشینه همسویی وجود دارد،اما در رابطه با عملکرد معلمان در برابر پرخاشگری نتایج متفاتی دیده شد؛ معلمان بنا بر سبک شخصی قوانینی که در کلاس دایر می کنند از روش های مختلفی در برابر با پرخاشگری ، ازجمله صحبت کردن و موعظه، عصبانیت و نشان دادن خشم، تنبیه بدنی،ارجاع به مدیر مدرسه،به کارگیری تکنیک های اصلاح رفتار،ارجاع به مشاور،فراخواندن والدین به مدرسه،یادآوری قوانین انظباطی و استفاده ازمکانیزم نمره دهی،ایجاد یک فضای صمیمی استفاده می کردند.

متن

The lived experience of teachers of rural multi-grade schools on the factors of aggression of primary school students

Purpose: The present study was conducted with the aim of investigating the lived experience of rural multi-grade school teachers on the factors of aggression among primary school students. The present study was of a qualitative type and based on a phenomenological approach. Method: In this study, ۲۰ primary school teachers from multi-grade rural schools who were teaching in ۱۴۰۲-۱۴۰۱ were selected by purposive sampling method. The data was collected using semi-structured interviews, and for data analysis, Smith's phenomenological method was used, during which ۵ main themes and ۲۷ sub-themes were extracted from the data. Findings: The findings showed that in the definition of aggression, examples of aggressive behavior and underlying causes of aggression are aligned with the background, but different results were seen in relation to teachers' performance against aggression; According to the personal style of the rules in the classroom, teachers use different methods against aggression, including talking and preaching, anger and showing anger, corporal punishment, referring to the school principal, applying behavior modification techniques, referring to The counselor used to call parents to school, remind them of disciplinary rules, and use the scoring mechanism to create a friendly atmosphere.

تبلیغات