آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۹

چکیده

هدف: هدف از این پژوهش بررسی رابطه باورهای فراشناخت با تنظیم شناختی هیجان و ابراز وجود در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر کوهنانی بود. روش: روش این مطالعه زمینه یابی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول راهنمایی شهر کوهنانی که در سال تحصیلی ۴۰۰-۱۳۹۹ مشغول به تحصیل بودند، تشکیل داد. از میان جامعه آماری تعداد ۱۰۵ دانش آموز به روش نمونه گیری تصادفی از مدارس دخترانه مقطع متوسطه انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده های پژوهش از پرسشنامه فراشناخت ولز و کارترایت هاتون (۲۰۰۴)، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجانی گارنفسکی و همکاران (۲۰۰۱) و پرسشنامه ابراز وجود گمبریل و ریچی (۱۹۷۵)که درجه پایایی آنها به ترتیب 76/. ، 82/. و78/. می باشداستفاده شد. در این پژوهش به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی تحلیل رگرسیون استفاده شد.یافته ها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل فرضیه های پژوهش نشان داد که بین باورهای فراشناختی با تنظیم شناختی هیجان و ابراز وجود رابطه مثبت معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر وجود باورهای فراشناخت با افزایش تنظیم شناختی هیجان و ابراز وجود در دانش آموزان همراه است. بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج این پژوهش می توان گفت: باورهای فراشناختی به عنوان یک متغیر مهم روانشناختی با میزان تنظیم شناختی هیجان و ابراز وجود در دانش آموزان رابطه معناداری دارد و این رابطه موجب سازگاری هر چه بیشتر دانش آموزان در محیط های مدرسه و خانواده می شود.

Investigating the relationship between metacognitive beliefs and cognitive regulation of emotion and self-expression in female students of first secondary school in Kohnani city

Objective Abstract: The purpose of this research was to investigate the relationship between metacognitive beliefs and cognitive regulation of emotion and self-expression in high school female students of Kohnani city.Method: The method of this study was correlational. The statistical population of this research consisted of all the female students of the first secondary level of the city of Kohnani who were studying in the academic year 2019-2019. Among the statistical population, 105 students were selected by random sampling from girls' secondary schools. In order to collect research data from Wells and Cartwright Hutton's Metacognition Questionnaire (2004), Garnevsky et al.'s Cognitive Emotional Regulation Questionnaire (2001) and Gambrill and Ritchie's Self-Expression Questionnaire (1975) whose reliability level is 76.76 respectively. , 82/. and 78/. It is used. In this research, descriptive statistics and inferential statistics of regression analysis were used to analyze the data.Findings: The results of the analysis of research hypotheses showed that there is a significant positive relationship between metacognitive beliefs and cognitive regulation of emotion and self-expression. In other words, the existence of metacognitive beliefs is associated with an increase in the cognitive regulation of emotion and self-expression in students.Discussion and conclusion: According to the results of this research, it can be said that metacognitive beliefs as an important psychological variable have a significant relationship with the degree of cognitive regulation of emotion and self-expression in students, and this relationship makes the students adapt as much as possible in different environments. school and family.

تبلیغات