آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۹

چکیده

زمینه و هدف: تحلیل شبکه های اجتماعی به عنوان یک تکنیک کلیدی و مهم در علوم ارتباطات اجتماعی، همانند یک موضوع محبوب در زمینه تفکر و مطالعه پدیدار شده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش پیش بینی کننده شبکه های اجتماعی و روابط عاطفی اینترنتی بر سلامت روان و کیفیت زندگی دانشجویان انجام شد.روش پژوهش: مطالعه مقطعی حاضر در سال 1401 بر روی 350 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند، انجام شد. داده ها با استفاده از پنج پرسشنامه وضعیت اجتماعی-اقتصادی، شبکه های اجتماعی، روابط عاطفی اینترنتی، استرس، اضطراب، مقیاس افسردگی (DASS-21)، کیفیت زندگی و چک لیست مشخصات دموگرافیک جمع آوری شد. داده ها در نرم افزارهای SPSS-25، PLS-3 و Lisrel-8.8 تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: با توجه به تحلیل مسیر، امتیاز DASS-21 دارای بیشترین ارتباط علی مثبت و معنادار با روابط عاطفی اینترنتی در مسیر مستقیم (B = 0.22) و بیشترین ارتباط منفی با وضعیت اجتماعی-اقتصادی (B = - 0.09) بود. کیفیت زندگی بالاترین ارتباط علی منفی با نمره DASS-21 در مسیر مستقیم (B = - 0.26) و بالاترین ارتباط مثبت با وضعیت اجتماعی-اقتصادی در مسیر غیرمستقیم (B = 0.02) داشت. میانگین مدت زمان استفاده از شبکه های اجتماعی (B ≈ − 0.07) و روابط عاطفی اینترنتی (B≈ - 0.09) بیشترین ارتباط منفی را با کیفیت زندگی داشتند.نتیجه گیری: استفاده از اینترنت و شبکه های مجازی، روابط عاطفی اینترنتی و وضعیت نامطلوب اجتماعی-اقتصادی با نمرات بالاتر DASS-21 و کاهش کیفیت زندگی در دانش آموزان همراه بود.

A study on the impact of social networks and online emotional relationships on mental health and quality of life in students (structural equation modeling)

Background and purpose: Social network analysis has emerged as a key and important technique in social communication science, as well as a popular topic in the field of thought and study. The current research was conducted with the aim of determining the predictive role of social networks and emotional relationships on the internet on the mental health and quality of life of students.Research method: The present cross-sectional study was conducted in 2022 on 350 students of Alborz University of Medical Sciences who were selected by available sampling method. Data were collected using five questionnaires of socio-economic status, social networks, emotional relationships on the Internet, stress, anxiety, depression scale (DASS-21), quality of life and demographic characteristics checklist. Data were analyzed in SPSS-25, PLS-3 and Lisrel-8.8 software.Findings: According to path analysis, DASS-21 score had the most positive and significant causal relationship with Internet emotional relationships in the direct path (B = 0.22) and the most negative relationship with socio-economic status (B = -0.09). Quality of life had the highest negative causal relationship with DASS-21 score in the direct path (B = -0.26) and the highest positive relationship with socio-economic status in the indirect path (B = 0.02). The average duration of using social networks (B≈ − 0.07) and Internet emotional relationships (B≈ − 0.09) had the most negative relationship with quality of life.Conclusion: The use of Internet, emotional relationships on the Internet, and unfavorable socio-economic status were associated with higher DASS-21 scores and lower quality of life in students.

تبلیغات