آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۹

چکیده

نظام آموزش و پرورش ایران به طور اعم و نظام برنامه ریزی درسی به طور اخص، به شیوه ی تصمیم گیری متمرکز اداره میشود تمرکززدایی یکی از موضوعات مهم آموزش و پرورش در عصر حاضر است که دیدگاه های متفاوتی در این زمینه در نظام آموزشی ایران وجود دارد. برخی بر این باورند که طراحی متمرکز برنامه درسی نمی تواند به تغییرات نیازها پاسخ دهد و به کمبودها اشاره می کند، بنابراین باید برنامه درسی وجود داشته باشد که معلمان نقش مهم تری را ایفا کنند. برنامه ریزی درسی مبتنی بر مدرسه بر این اساس استوار است که بهترین مکان برای طراحی برنامه درسی جایی است که معلم و دانش آموز بیشترین تعامل را داشته باشند. بنابراین این نوع برنامه درسی بهتر از برنامه های درسی متمرکز رایج است که معلمان را صرفاً مدیران دوره می دانند و دانش آموزان معتقدند که یادگیری با نیازهای آنها مرتبط تر است، برنامه درسی انعطاف پذیر است و مسائل نوظهور به خوبی در برنامه درسی ادغام می شوند. در این مقاله با هدف دستیابی به شاخص های سند تحول بنیادین در دستیابی به مدرسه محوری به عنوان عنصر کلیدی این سند و بر اساس مطالعات صورت گرفته در داخل و خارج از کشور، نقش برنامه های درسی مدرسه محور در تمرکززدایی طراحی برنامه درسی بررسی شده و پیشنهاداتی در راستای دستیابی به این عنصر ارائه می شود.

Decentralization through school-based curriculum in Iran's educational system

The Iranian education system in general and the curriculum system in general is governed by a centralized decision-making process . Decentralization is one of the important issues of education in the present era with different views in this field in the Iranian educational system . Some believe that the centralized design of the curriculum cannot It responds to needs changes and points to shortcomings, so there needs to be a curriculum in place where teachers play a more important role. School-based curriculum is based on the fact that the best place to design a curriculum is where the teacher and student interact the most. So this kind of curriculum is better than the common centralized curriculum that considers teachers to be merely course administrators and students believe that learning is more relevant to their needs, the curriculum is flexible, and emerging issues are well integrated into the curriculum. In this paper, the aim of achieving the fundamental transformation document indicators in achieving school-centered achievement as a key element of this document and based on Studies carried out at home and abroad, the role of school-based curriculum in decentralizing curriculum design is investigated and suggestions are presented to achieve this element.

تبلیغات