آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۹

چکیده

زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر، با هدف پیش بینی احساس تعلق به مدرسه بر اساس خودکارآمدی ادراک شده، جو عاطفی مدرسه و احساس شایستگی اجتماعی - عاطفی دانش آموزان مقطع متوسطه دوم انجام شد. روش شناسی: پژوهش حاضر با توجه به موضوع و هدف تحقیق، توصیفی از نوع پژوهش های همبستگی است، و به لحاظ روش گردآوری داده ها روش پیمایشی و به لحاظ نوع داده ها کمی است و ابزار مورد استفاده پرسشنامه است. جامعه این پژوهش، کلیه دانش آموزان متوسطه دوم شهرستان پلدختر که در سال تحصیلی 1403-1402 مشغول به تحصیل بودند؛ برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای استفاده شد، بر اساس فرمول کوکران نمونه ای با حجم 322 نفر مورد تحلیل قرار گرفت.برای انجام پژوهش از ابزارهای پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه بتی و بری (2005)، پرسشنامه شایستگی هیجانی- اجتماعی دانش آموزان زو و ﺟی (۲۰۱۲)، پرسشنامه جو عاطفی- اجتماعی مدرسه و مقیاس خودکارآمدی عمومی(GSES) استفاده شد به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی (اندازه های گرایش مرکزی، شاخص های پراکندگی و سایر شاخص های توصیفی) و نیز آمار استنباطی (تحلیل رگرسیون) از نرم افزار SPSS استفاده شد. یافته ها: نتایج آزمون نشان داد که مدل رگرسیون از برازش مناسبی برخوردار می باشد. مقدار F به دست آمده برابر 376/48 است که این مقدار در سطح 001/0 معنی دار می باشد. بنابراین فرض اصلی این پژوهش مبنی بر اینکه خودکارآمدی ادراک شده، جو عاطفی مدرسه و احساس شایستگی اجتماعی- عاطفی می توانند احساس تعلق به مدرسه را پیش بینی کنند تأیید می شود.

Predicting the sense of belonging to school based on perceived self-efficacy, emotional atmosphere of school and feeling of social-emotional competence of second secondary students

Background and purpose:on perceived self-efficacy, emotional atmosphere of school and feeling of social-emotional competence of secondary school students.Methodology: According to the subject and purpose of the research, the current research is descriptive of the type of correlational research, and in terms of the data collection method, it is a survey method, and in terms of the type of data, it is quantitative, and the tool used is a questionnaire. The population of this research is all the second high school students of Poldakhtar city who were studying in the academic year of 1402-1403; To select the sample, a multi-stage cluster sampling method was used, based on Cochran's formula, a sample with a volume of 322 people was analyzed. To conduct the research, the instruments of the sense of belonging to the school of Betty and Barry (2005), the social-emotional competence questionnaire of Zu students were used. and G. (2012), the school emotional-social atmosphere questionnaire and the general self-efficacy scale (GSES) were used to analyze the data from descriptive statistics indicators (measures of central tendency, dispersion indicators and other descriptive indicators) as well as inferential statistics (regression analysis) from SPSS software was used.The test results showed that the regression model has a good fit. The F value obtained is equal to 48.376, which is significant at the 0.001 level. Therefore, the main assumption of this research that perceived self-efficacy, emotional atmosphere of the school and feeling of social-emotional competence can predict the sense of belonging to the school is confirmed.

تبلیغات