آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۵

چکیده

این پژوهش در پی این است که مقیاسی برای سنجش قناعت به دست آورد و با کمک آن میزان توجه به این فضیلت را در میان جوانان بسنجد. به این منظور ابعاد معرفتی و مؤلفه های مفهوم قناعت ازمنظر صحیفه سجادیه بررسی شد و از مؤلفه های حاصل از این بررسی برای طراحی، ساخت و اعتباریابی مقیاس قناعت درقالب پرسشنامه ای با 19 سؤال استفاده شد. سپس میزان توجه جوانان به فضلیت اخلاقی قناعت با این پرسشنامه مورد سنجش قرار گرفت. جامعه آماری در این پژوهش، دانشجویان مقطع کارشناسی رشته علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینا همدان با حجم ۲۶۶ نفر، ورودی ۱۳۹۹-۱۴۰۲ بودند که ازطریق روش نمونه گیری جدول مورگان، حجم نمونه ۱۵۵ اندازه گیری شد. تحلیل یافته ها بیانگر آن است که پاسخ ها را می توان در 3 سطح رعایت قناعت در مقیاس بالا، متوسط و پایین بررسی کرد. باتوجه به آزمون تی تک نمونه ای میانگین قناعت (89/2) و سطح معناداری (003/0) از مقدار ارزش آزمون (3) پایین تر است؛ بنابراین می توان نتیجه گرفت وضعیت قناعت از دیدگاه دانشجویان پایین تر از حد متوسط است.

Investigating the Epistemological Dimensions of the Concept of Contentment from the Perspective of the Sahifah Sajjadiyeh and the Level of Attention Paid to it by Students

This research seeks to obtain a scale for measuring contentment and with its help measure the amount of attention to this virtue among young people. For this purpose, the epistemic dimensions and components of the concept of contentment were examined from the perspective of Sahifah Sajjadiyeh, and the components obtained from this study were used to design, build and validate the contentment scale in the form of a questionnaire with nineteen questions. Then, the amount of young people's attention to the moral virtue of contentment was measured with this questionnaire. The statistical population in this research is undergraduate students, the field of educational sciences of Boali Sina University, Hamedan, with a total of 266 people, entering 1402-1399, which was measured through the Morgan table sampling method, with a sample size of 155. The analysis of the findings shows that the responses can be checked at three levels (high, medium and low satisfaction levels). According to the one-sample t-test, the average level of satisfaction (2.89), and the significance level (0.003) is lower than the value of the test (3), so it can be concluded that the level of satisfaction from the students' point of view is lower than average.

تبلیغات