آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۵

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تدوین چهارچوب بازی وارسازی تربیت دینی با رویکرد تکلیف گرا انجام شد. این تحقیق درزمره مطالعات کیفی قرار داشته و با استناد به رهیافت نظام مند (اشتراوس- کوربین) انجام شد. داده های تحقیق ازطریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با یازده نفر از خبرگان دانشگاهی و مدیران برنامه ریزی درسی با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند جمع آوری و پس از تجزیه وتحلیل داده ها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی، الگوی پارادایمی پژوهش تدوین شد. یافته ها نشان داد در این الگو عوامل علّی، مشتمل بر ناکارآمدی آموزش سنتی، بی توجهی به دین، الزامات حکومتی، بهبود اثربخشی آموزش و بی توجهی به تفاوت های فردی بود و عوامل زمینه ای، شامل به روزرسانی آموزش، افزایش گرایش به بازی های رایانه ای، الزامات آموزش وپرورش، تمایل معلمان به استفاده از روش های نوین، وجود الگوهای مشابه، پدیده محوری و بازی وارسازی تربیت دینی با رویکرد تکلیف گرا بود. راهبردهای مستخرج از پژوهش، شامل کاربرد منابع دینی در داستان پردازی، کاربرد هنر اسلامی و نمادهای دینی در طراحی، تعیین منابع مالی، تعیین محتوای تربیت دینی، مشاوره با کارشناسان، آموزش دادن به معلمان و اصلاح نگرش خانواده ها بوده، عوامل مداخله گر، مشتمل بر هزینه زیاد، هماهنگی پیچیده، ضعف زیرساخت ها و شفاف نبودن رویکرد بوده و پیامدها شامل سرگرمی اخلاقی، تکلیف مداری، توحید اعتقادی و عملی، خلوص نیت، آگاهی و معرفت دینی، خودسازی، تقویت مختاربودن، تقویت انگیزه، و تعامل مسئولانه با جامعه بوده است؛ همچنین روایی و پایایی یافته های پژوهش با استناد به نظرات خبرگان و نیز محاسبه شاخص های مرتبط تأیید شد. نتایج این پژوهش ضمن تأکید بر لزوم استفاده از روش های جدید آموزشی، بر بازی وارسازی با رویکرد تکلیف گرا به عنوان راهبرد مناسب به منظور دستیابی به تربیت دینی دانش آموزان صحه می گذارد.

Compilation of the Framework for the Gamification of Religious Education with a Task-oriented Approach

The present study was conducted with the aim of developing a framework for gamification of religious education with a task-oriented approach. The research method is qualitative based on the systematic approach (Strauss-Corbin). Research data were collected through semi-structured interviews with academic experts and curriculum managers. The researcher understood theoretical saturation in the 11th interview. After analyzing the data in three stages of open, central and selective coding, the paradigm model of the research was presented. In this model, the causal factors are: the ineffectiveness of traditional education, neglecting religion, government requirements, improving the effectiveness of education, neglecting individual differences. Background factors include: updating of education, increasing tendency towards computer games, requirements of education and training, willingness of teachers to use new methods, existence of similar patterns. the central phenomenon; Enhancing religious education with a task-oriented approach and the strategies in this field include: the use of religious sources in storytelling, the use of Islamic art and religious symbols in design, determining financial resources, determining the content of religious education, consulting with experts, training teachers, and modifying the attitude of families. Intervening factors include: high cost, complex coordination, weak infrastructure, lack of transparency in the approach and finally; The consequences are: moral entertainment, duty-oriented, religious and practical monotheism, purity of intention, religious awareness and knowledge, self-improvement, strengthening independence, strengthening motivation, responsible interaction with society. It is worth mentioning that the validity and reliability of the research findings were confirmed by referring to the opinions of experts and the calculation of relevant indicators. The results of this research, while emphasizing the need to use new educational methods regarding the religious education of students, introduces the game-based strategy in this field, and by emphasizing causal and contextual factors, the necessary strategies to achieve a comprehensive framework to achieve It introduces the gamification of religious education with a task-oriented approach, which can be expected to achieve this goal according to these strategies and also considering the intervening factors.

تبلیغات