آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۵

چکیده

متوسط سهم راه آهن از حمل و نقل بار زمینی کشور در دو دهه گذشته 11.5 درصد و سرعت بازرگانی[1] کمتر از 4 کیلومتر در ساعت است. حرکت قطارهای باری برنامه ریزی شده و قابل پیش بینی نیست. به علاوه، ارتباط ضعیفی بین زیرساخت های راه آن و تقاضا برای حمل و نقل ریلی بار وجود دارد. اگر این ها را شاخصی از عملکرد نه چندان مطلوب حمل و نقل ریلی بار در ایران بدانیم، آنگاه پرسش از چالش های حمل و نقل ریلی بار و راهبردهای توسعه آن موضوعیت می یابد. پرداختن به چنین موضوعاتی هدف اصلی از نگارش مقاله حاضر است. چالش ها و راهبردها از فرآیند مصاحبه عمیق با خبرگان و کارشناسان، منطبق بر نظریه داده بنیاد، استخراج شده است. نتایج نشان می دهد بهبود عملکرد صنعت ریل در حمل و نقل بار در گروی (1) انتزاع وظایف تنظیم گری، داوری و سیاستگذاری از شرکت راه آهن ج.ا.ا.، (2) اداره شرکت راه آهن ج.ا.ا. بر اساس منطق بازرگانی و اعطای مسئولیت کامل در احداث زیرساخت و در دسترس نگه داشتن آن، (3) اداره سیر و حرکت، صدور بارنامه، اعطای مجوزها، تنظیم جدول زمانی و تعیین حق دسترسی بر مبنای قواعد نهاد تنظیم گر مستقل، و (4) لحاظ اختیار و مسئولیت کامل در اداره قطار برای شرکت های حمل بار، است.

Challenges and Strategies to Enhance Rail Freight Transportation in Iran’s Railway Industry

The Average share of the rail industry of freight The Average share of the rail industry of freight transportation for the last two decades is 11.5 percent and its average commercial speed is less than 4 km per hour. Freight trains departures and arrival times are not planned and predictable. In addition, there is a weak correspondence between railway infrastructure and the demand for rail freight transportation. If we consider these as an indicator of the not somehow desirable performance of rail freight transportation in Iran, then asking about the challenges of rail freight and its development strategies becomes relevant. Dealing with such issues is the main purpose of this paper. Challenges and strategies have been derived from deep interviews with the experts, according to the grounded theory. The results show that the improvement of rail freight transportation industry performance depends on (1) Separation of responsibility of regulatory, arbitration, and policy making from the Railways of the Islamic Republic of Iran (RAI); (2) Managing RAI based on commercial logic and giving full responsibility for building the infrastructure and keeping it available; (3) Administration of movement, issuing bills of lading, granting licenses, setting timetables, and determining access rights based on the rules of the independent regulatory body, and (4) Considering full authority and responsibility in train management for freight companies. 

تبلیغات