فرار از ربا در بیع شرط با تأکید بر نظر امام خمینی (ره) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
زمینه و هدف: ربا یکی از چالش های اساسی در فقه اقتصادی است که همواره راهکارهای فرار از آن تحت عنوان حیل ربا مورد بحث و نظر بوده است. هدف مقاله حاضر بررسی فرار از ربا در بیع شرط با تأکید بر نظر امام خمینی است. مواد و روش ها: مقاله حاضر توصیفی تحلیلی است. مواد و داده ها نیز کیفی است و از فیش برداری در گردآوری مطالب و داده ها استفاده شده است. ملاحظات اخلاقی: در این مقاله، اصالت متون، صداقت و امانت داری رعایت شده است. یافته ها: ربا از محرماتی است که هیچ اختلافی در بین علماء اسلام در مورد حرمت آن وجود ندارد. جواز حیله های شرعی مورد تایید بسیاری از فقها مانند موسوی خوانساری، بجنوردی و نجفی است و برخی نیز مانند امام خمینی حیل ربا را رد می کند. استدلال امام این است که سند محکمی مبنی بر جواز حیل ربا وجود ندارد و اگر چین حیلی وجود داشت قطعا خود پیامبر این حیل را مطرح می کرد. حیله های ربا از جمله بیع الشرط، اگر قصد جدی و عقلایی در بیع وجود داشته باشد، یک نوع حیله شرعی به حساب می آید که مورد تایید امام خمینی نیست. نتیجه : در فقه، بیع الشرط پذیرفته شده و با وجود شرایط صحت آن که همان شروط اساسی صحت معاملات است در این صورت می توان از آن به عنوان حیله ربا استفاده کرد.Escaping usury in the sale of a Condition With Emphasis on Imam Khomeini's Opinion
Background and purpose: Usury is one of the basic challenges in economic jurisprudence, the solutions to escape from which have always been discussed and discussed under the title of usury. The purpose of this article is to investigate the avoidance of usury in the sale of a condition, emphasizing the opinion of Imam Khomeini.
Materials and Methods: This article is descriptive and analytical. Materials and data are also qualitative and data collection was used in collecting materials and data.
Ethical considerations: In this article, the originality of the texts, honesty and trustworthiness are respected.
Results: In jurisprudence, conditional sale is accepted, and despite the conditions of its authenticity, which are the basic conditions of the authenticity of transactions, in this case, it can be used as a trick of usury.
Conclusion: Usury is one of the prohibitions that there is no difference among Islamic scholars regarding its sanctity. The permissibility of sharia tricks is approved by many jurists such as Mousavi Khansari, Bojunordi and Najafi, and some like Imam Khomeini reject the trick of usury. The imam's argument is that there is no strong document that proves the permissibility of usury, and if there was such a trick, the Prophet himself would certainly have proposed this trick. The tricks of riba, including conditional sale, if there is a serious and rational intention in the sale, are considered a type of Sharia trick that is not approved by Imam Khomeini.