آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۱

چکیده

استفاده از فنّاوری های نوین نوع جدیدی از گردشگری به نام گردشگری مجازی را خلق کرده است. بازاریابان و فعالان گردشگری برای ارتقا و پیشرفت در این زمینه نیازمند شناخت بیشتر انگیزه های گردشگران هستند. همچنین، انگیزه لذت جویانه به منزله موردی قابل توجه توجه پژوهشگران را به خود جلب کرده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی ابعاد انگیزه لذت جویانه و گردشگری مجازی در استفاده مداوم از مقاصد گردشگری در استان مازندران پرداخته است. این پژوهش، از نظر هدف، کاربردی و، براساس ماهیت، توصیفی - تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش گردشگران استان مازندران به روش نمونه گیری دردسترس در نوروز 1400 بودند. ابزار پژوهش پرسش نامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن از طریق نرم افزار SmartPLS3 بررسی شد. یافته ها نشان داد که، از میان مؤلفه های مرتبط به انگیزه لذت جویانه، مؤلفه های ماجراجویی و کاوش، روابط اجتماعی، آگاهی از روند و خشنودی در انگیزه لذت جویانه تأثیر می گذارند. همچنین، یافته ها حاکی از آن است که انگیزه لذت جویانه در استفاده مداوم تأثیر دارد. از میان مؤلفه های مرتبط به گردشگری مجازی، تنها مؤلفه لذت درک شده گردشگری مجازی در استفاده مداوم اثر دارد.

Analysis Of The Effectiveness Of Hedonistic Motivations In The Continuous Use Of Tourist Destinations (Case Study: Mazandaran Province)

The use of new technologies has created a new type of tourism called virtual tourism. Marketers and tourism activists need to know more about the motivations of tourists in order to promote and progress in this field. Hedonic motivation has also been studied by researchers as a significant case. The present research aims to investigate the dimensions of hedonistic motivation and virtual tourism in the continuous use of tourist destinations in Mazandaran province. This research is applied in terms of purpose and based on descriptive-analytical nature. The statistical population of the research was the tourists of Mazandaran province by the available sampling method in Nowruz 1400. The research tool was a researcher-made questionnaire, whose validity and reliability were evaluated through SmartPLS3 software. The findings showed that among the components related to hedonistic motivation, the components of adventure and exploration, social relations, awareness of the process and satisfaction affect hedonistic motivation. Also, the findings indicate that hedonic motivation has an effect on continuous use. Among the components related to virtual tourism, only the perceived enjoyment component of virtual tourism has an effect on continuous use.

تبلیغات