واکاوی تجربه زیسته زنان شهر کرمان از توانمندسازی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
توانمندسازی به فرایندی اشاره دارد که در آن زنان به منابع مادی و غیرمادی دسترسی داشته و می توانند بر زندگی، انتخاب ها و توانایی های خود تأثیر داشته باشند. توانمندسازی دارای دو بعد ایستا و پویاست و عاملیت در این فرایند تأثیر مهمی دارد. به عبارت بهتر توانمندسازی شامل سه مفهوم عاملیت، فرایندها/دستاوردها و نتایج است. توانمندسازی دارای ابعاد گوناگون اقتصادی، اجتماعی، آموزشی، شخصی و روانی است و زمانی رخ می دهد که زنان بتوانند هنجارها و فرهنگ موجود را به چالش کشیده و زندگی خود را بهبود بخشند. پژوهش فوق با هدف درک تجارب زیسته زنان شهر کرمان از توانمندسازی با روش پدیدارشناسی انجام شده است. در این پژوهش با 13 نفر از زنانی که در پروژه های توانمندسازی شهر کرمان شرکت نموده و این زنان عمدتاً از افرادی بودند که به نوعی درگیر در فقر و مسائل اقتصادی بودند، مصاحبه انجام و متن مصاحبه ها پس از پیاده سازی در نرم افزار مکس کیودا، کدگذاری شد که در نهایت 14 مضمون استخراج گردید که عبارتند از: پارادوکس دیگری بزرگ، عدم هزینه در حرفه پیش بینی شده، شکست توانمندسازی مالی، ادراک ارتقای مهارت، پیدایش امیدواری، احساس دیده شدن، برابری و احترام متقابل، ذوب افق ها، تجربه یادگیری مؤثر، هم افزایی، شور و شوق فعالیت گروهی، کار به مثابه فراغت، ادراک ناتمامی و گسست، ادراک ضعف سازماندهی.Analyzing the lived experience of Kerman women from empowerment
Empowerment refers to a process in which women have access to material and non-material resources and can influence their lives, choices and abilities. Empowerment has two dimensions, static and dynamic, and agency has an important effect in this process. In other words, empowerment includes three concepts of agency, processes/achievements and results. Empowerment has various economic, social, educational, personal and psychological dimensions and occurs when women can challenge the existing norms and culture and improve their lives. The above research was conducted with the aim of understanding the lived experiences of Kerman women of empowerment with the phenomenological method. In this research, interviews were conducted with 13 women who participated in the empowerment projects of Kerman, and these women were mainly people who were somehow involved in poverty and economic issues, and the text of the interviews after implementation in the software. Max Kyuda was coded, and finally 14 themes were extracted, which are: paradox of the big other, lack of cost in the predicted profession, failure of financial empowerment, perception of skill improvement, emergence of hope, feeling of being seen, equality and mutual respect, melting horizon. effective learning experience, synergy, enthusiasm for group activity, work as leisure, perception of incompleteness and discontinuity, perception of weak organization.