چکیده

 ارتباطات خانواده و مدرسه یکی از اساسی ترین موضوعات جهت ارتقا کیفیت آموزش وپرورش است. هدف تحقیق حاضر شناخت ابعاد و عناصر ارتباطات خانواده و مدرسه و بررسی مدل ها و نظریه های مربوط به آن است تا با ترکیبی نوین، مدل متعالی ارتباطات خانواده و مدرسه را طراحی نماید. این تحقیق با روش اسنادی و با نگرشی جامعه شناختی انجام شده است. مبنای نظری این پژوهش، نظریه تلفیقی جاناتان ترنر در مورد ارتباطات اجتماعی است. یافته های تحقیق نشان داد؛ ارتباطات خانواده و مدرسه یک فرایند اجتماعی شامل فرایند های انگیزشی، ارتباطی و ساختاری است. فرایندی که اطلاعات و منابع مادی و نمادی ارزشمند را برای برآورده کردن نیازهای طرفین و موفقیت دانش آموزان مبادله می کند. نوع ارتباطات در دبستان بیشتر از نوع فردی و در دبیرستان بیشتر از نوع نهادی است. برای اینکه ارتباطات شکل بگیرد از فرایند های انگیزشی نیرو می گیرد و با علامت دهی و تفسیر رفتار و علائم بین طرفین، فرایند های ارتباطی اتفاق می افتند و از طریق فرایند های ساختاری، این ارتباطات در طول زمان تکرار و در فضای فیزیکی سازمان دهی می شوند. از طرف دیگر ویژگی های زمینه ای خانواده، مدرسه و دانش آموز بر فرایندهای ارتباطی خانواده و مدرسه تأثیر می گذارند و همه آنها تحت تأثیر ویژگی های زمینه ای اجتماع محلی، جامعه ملی و جهانی هستند.

Designing a strategic model of effective communication between family and school

Communication between family and school is one of the most basic issues to improve the quality of education. The purpose of this research is to know the dimensions and elements of family and school communication and to examine the related models and theories in order to design a superior model of family and school communication with a new combination. This research was done with a documentary method and a sociological approach. The theoretical basis of this research is Jonathan Turner's integrated theory of social communication. Also, the theories and models of family and school communication and the results of related experimental researches were examined and finally, by identifying the social factors affecting family and school communication and the causal relationships between them, a new integrated model was designed. The research findings showed; Family and school communication is a social process including motivational, communicative and structural processes. A process that exchanges valuable material and symbolic information and resources to meet the needs of the parties and student success. The type of communication in primary school is more than individual type and in high school it is more than institutional type. In order for communication to be formed, it is powered by motivational processes and by marking and interpreting behavior and signs between the parties, communication processes take place and through structural processes, these communications are repeated over time and organized in physical space. . On the other hand, the background characteristics of the family, school, and student affect the communication processes of the family and school, and all of them are influenced by the background characteristics of the local community, national and global society.

تبلیغات