ساخت و اعتباریابی پرسشنامه رسانه های ورزشی نوپدید
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ساخت و اعتباریابی پرسش نامه رسانه های ورزشی نوپدید انجام گرفت. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و از نوع تحلیل عاملی تاییدی و از لحاظ هدف نیز کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه صاحب نظران و کارشناسان حوزه ورزش و رسانه با مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر در سال 1400 تشکیل می داد که در بخش کیفی (15 نفر مصاحبه و 30 نفر دلفی) و در بخش کمی با روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 384 نفر (با تأکید بر کفایت نمونه فرمول تعیین حجم نمونه کوکران) به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. نتایج نشان داد پرسش نامه رسانه های ورزشی نوپدید تحلیل عاملی شده دارای 62 سوال و 7 مؤلفه (اطلاع رسانی، مشارکت اجتماعی، ماهیت آموزشی، فرهنگ سازی، استقلال رسانه ای، مشروعیت بخشی و ماهیت انگیزشی) بوده و از لحاظ روان سنجی از پایایی، روایی و برازندگی خوبی برخوردار است. با توجه به اهمیت رسانه های ورزشی نوپدید، از پرسش نامه تحلیل عاملی شده رسانه های ورزشی نوپدید، می توان برای شناسایی و مطالعات مربوط به رسانه های ورزشی نوپدید استفاده کرConstructing and validating the questionnaire of emerging sports media
(The present research was conducted with the purpose of building and validating the questionnaire of emerging sports media.) (The method of the current research was descriptive of the correlation type and confirmatory factor analysis type, and it was also practical in terms of purpose. The statistical population of the research consisted of all experts and experts in the field of sports and media with a bachelor's degree or higher in the year 1400. A simple number of 384 people (with emphasis on the adequacy of the Cochran sample size formula) was selected as a statistical sample.) (The results showed that the newly developed sports media questionnaire has 62 questions and 7 components (information, social participation, educational nature, culture building, media independence, legitimacy and motivational nature) and in terms of psychometric It has good reliability, validity and fit.) (Considering the importance of emerging sports media, factor analysis questionnaire of emerging sports media can be used for identification and studies related to emerging sports media.)
construction, validation, emerging sports media