نقش تکنیک های حسابداری مدیریت در اهداف نظام اطلاعاتی حسابداری به واسطه کارایی خدمات دولت الکترونیک (مطالعه موردی: شعب و کارگزاری بیمه تأمین اجتماعی مشهد)
آرشیو
چکیده
بخش های مختلف هر سازمان، به منظور اثربخشی و کارآیی، نیازمند کنترل های اقتضایی مرتبط به خود است. شناخت متقابل کارکردها و اجرای تکنیک های حسابداری مدیریت به واسطه ی کارایی خدمات دولت الکترونیک در راستای تحقق اهداف سازمان، مفید بوده و ارزش افزوده ایجاد می کند. پژوهش حاضر، میانجی گری کارایی خدمات دولت الکترونیک را در اثر تکینک های حسابداری مدیریت بر اهداف نظام اطلاعاتی حسابداری مطالعه کرده است که از نظر تقسیم بندی بر مبنای هدف، از نوع کاربردی و از نظر روش انجام پژوهش توصیفی-هم بستگی، پیمایشی بوده است. جامعه ی آماری پژوهش،کارکنانِ حسابداری شعب و کارگزاری بیمه ی تأمین اجتماعی مشهد با حداقل مدرک لیسانس در سال شمسی 1400 بوده است. با توجه به تعداد محدود جامعه آماری، کلیه ی مشمولین به روش سرشماری با برآورد 140 نفر، مورد مطالعه است. لذا، پرسشنامه های جمع آوری شده پس از حذف نسخه های مخدوش و ناقص، به تعداد 127 نسخه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. روایی ابزار پژوهش به شیوه ی روایی صوری، محتوایی و تحلیل عاملی تأییدی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ مورد محاسبه قرار گرفت. در بخش آمار استنباطی از روش مدل یابی معادلات ساختاری با کمک نرم افزار Smart PLS استفاده شده است. نتایج تحلیل اطلاعات، معناداری اثر متغیرها بر یکدیگر را با شدت متفاوت، حکایت کرده است؛ به طوری که مشکلات و محدودیت های حاصل از کاربرد تکنیک های حسابداری مدیریت بر اهداف نظام اطلاعاتی حسابداری اثرگذار با رابطه ی معکوس نتیجه شده و نقش کارایی و خدمات دولت الکترونیک در اثر تکنیک های حسابداری مدیریت بر اهداف نظام اطلاعاتی حسابداری، میانجی گری جزئی استنباط شده است.The role of management accounting techniques in the goals of the accounting information system due to the efficiency of electronic government services (Case study: Branches and Mashhad Social Security Insurance Brokerage)
Different parts of any organization, in order to be effective and efficient, need their own contingency controls. Mutual understanding of functions and implementation of management accounting techniques through the efficiency of e-government services in order to achieve the goals of the organization, is useful and creates added value. The present study has studied the mediation of e-government services efficiency by management accounting techniques on the objectives of the accounting information system. In terms of purpose-based segmentation, it has been applied and in terms of descriptive-correlational research method, it has been a survey. The statistical population of the study was the accounting staff of branches and brokerage of social security insurance in Mashhad with at least a bachelor's degree in 2021. Due to the limited number of the statistical population, all subjects were studied by census method with an estimated 140 people. Therefore, the collected questionnaires after analyzing the distorted and incomplete copies, were analyzed in 127 copies. The validity of the research instrument was calculated by face validity, content validity and confirmatory factor analysis and its reliability was calculated by Cronbach's alpha. In the inferential statistics section, the structural equation modeling method with the help of Smart PLS software has been used. The results of information analysis indicate the significance of the effect of variables on each other with different intensities; So that the problems and limitations resulting from the application of management accounting techniques on the goals of the effective accounting information system have resulted in an inverse relationship. And the role of e-government efficiency and services as a result of management accounting techniques on the objectives of the accounting information system, partial mediation has been inferred.