الگوی ایجاد نگرش مثبت به سبک زندگی ایمانی در دانش آموزان دوره متوسطه اول (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر با هدف کلی ارائه الگوی ایجاد نگرش مثبت به سبک زندگی ایمانی در دانش آموزان دوره متوسطه اول انجام شد. پژوهش از حیث هدف، اکتشافی و کاربردی و از حیث گردآوری داده ها و چارچوب حاکم بر فضای آن، کیفی محسوب می شود که برپایه رهیافت نظام مند اشتراوس و کوربین در روش داده بنیاد انجام شد. در زمینه مطالعات اسنادی، از امکان حداکثری و در دسترس بودن پژوهش ها، مطالعات، مقالات و کتاب های مرتبط به گونه ای هدفمند استفاده شد؛ و از بین صاحب نظران، متخصصان و صاحبان تجربه در زمینه تعلیم و تربیت، تعدادی به روش نمونه گیری هدفمند، نظری و گلوله برفی شناسایی، انتخاب و بر پایه قاعده اشباع نظری با عنوان اطلاع رسان در این پژوهش، مشارکت داده شدند. از ابزار مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته استفاده شد. متن مصاحبه ها طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و مفهوم پرداز دلالتی لازم انجام پذیرفت که در نتیجه، تعداد 406 جمله کلیدی، 30 خرده مقوله ، 40 بعد یا مقوله فرعی و 20 مقوله اصلی به دست آمد و الگو ارائه شد. پژوهش حاضر نشان داد که اگر نگرش افراد نسبت به دین و سبک زندگی ایمانی از سنین پایین تر به ویژه در دوره حساس نوجوانی، به گونه ای مناسب، مثبت و کارآمد شکل گیرد، احتمال انتخاب این نوع از سبک زندگی در دوره های سنی بعدی و میزان پایبندی به آن نیز بالا خواهد بود؛ به همین منظور، شرکای تربیتی در امر تربیت دینی بایستی در برنامه ریزی و فعالیت ها با آموزش و پرورش همسو و هم افزا باشند.Model of Creating Positive Attitude to the Faithful Lifestyle in the Students of Lower Secondary Education
Providinga model of creating positive attitude to the faithful lifestyle in the students of Lower Secondary Education, was the overall goal of this research. The research is considered to be exploratory and applied in terms of purpose and qualitative in terms of data collection and the space prevailing over it, which was conducted based on the systematic approach of Strauss and Corbin in the grounded theory method. In the field of documentary studies, possible and available researches, studies, articles and related books, have been used purposefully. From among the experienced persons and experts in the field of education and training, a number by purposive, theoretical and snowball sampling were identified and selected. They based on the theoretical saturation point as the informant have participated in the research. A semi-structured and in-depth interview was used as a data collection tool. The interviews were analyzed during three stages of open, axial and selective coding. The required implicational conceptualization was done. As a result, 406 key sentences, 30 minor categories, 40 sub-major categories (dimensions) and 20 major categories were obtained and the model was presented. This research showed that if Person's attitude towards religion and faithful lifestyle is formed in a suitable way during the sensitive period of adolescence, in later age periods the probability of choosing this type of lifestyle and the level of adherence to it will be high. For this purpose, educational partners should be aligned and synergistic with Education Ministry in planning and activities in the process of religious education.