آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۳

چکیده

این پژوهش به منظور واکاوی تجارب زیسته مربّیان عفاف گرایی صورت گرفته است تا امکان تحلیل فرصت ها و چالش های این حرفه مهم مهیا شود. جامعه پژوهش حاضر، مربّیان عفاف گرایی مرتبط با مدارس دوره ابتدایی و متوسطه شهر مشهد را شامل می شود که هفده نفر از ایشان به صورت هدفمند ازنوع با حداکثر تنوع» انتخاب شدند و با توجه به معیار اشباع داده ها و تکرار اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختاریافته با آن ها صورت گرفت. پس از انجام شدن مصاحبه ها، کاوش در تجارب مربّیان عفاف گرایی و تجزیه وتحلیل اطلاعات، یافته های پژوهش درقالب 103 مفهوم و 21 مقوله جای داده شد و درنهایت، مقوله های تدوین شده، تحت لوای شش مضمونِ پیش برنده فردی، پیش برنده تعاملی، پیش برنده دانشی و مهارتی، بازدارنده دانشی و مهارتی، بازدارنده تعاملی، و بازدارنده ساختاری و فرهنگی قرار گرفتند. بررسی یافته ها نشان می دهد آنچه مربّیگری را پیش می رانَد، تعامل و برهم کُنش مجموع عوامل پیش برنده است و حاصل جمعِ عوامل بازدارنده نیز اسباب بازدارندگی و اثربخش نبودن وظیفه مربّیگری می شود؛ از این روی، برآیند مجموعه عوامل پیش برنده با هم جمعیِ عوامل بازدارنده، درکنار دیگر عوامل، تعیین کننده موفقیت یا ناکامی جامعه در عفاف گرایی و تربیت جنسی مطلوب و درنتیجه، بروز رفتارهای سالم یا مخرب جنسی در نسل آینده خواهد بود.

Analyzing the Lived Experiences of Chastity Teachers: Promoters and Inhibitors

This research has been done with the aim of analyzing the lived experiences of chastity trainers, so that it is possible to analyze the opportunities and challenges of this important profession. The community of the present research is considered to include chastity educators related to elementary and secondary schools in Mashhad, and 17 of them were selected purposefully from the "maximum diversity" type and according to the data saturation criterion and repetition of information, semi-structured interviews were conducted with them. After conducting the interviews, exploring the experiences of chastity trainers and analyzing the information, the findings of the research were placed in the form of 103 concepts and 21 categories, and finally, the compiled categories are under the six themes of individual promotion, interactive promotion, knowledge and skill promoter, knowledge and skill hindrance, interactive hindrance, and structural and cultural hindrance were placed. The analysis of the findings indicates that what drives coaching is the interaction and interaction of the sum of the promoting factors, and the sum of the inhibiting factors is also the cause of inhibition and ineffectiveness of the task of the coach.  From this point of view, the result of the group of promoting factors, together with the group of inhibiting factors, along with other factors, determines the success or failure of the society, in chastity and desirable sexual education, and as a result, the emergence of healthy or destructive sexual behaviors will be in the next generation.

تبلیغات