آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۵

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی تأثیر بازی های بومی و محلی در کیفیت اوقات فراغت و نیک زیستی فردی دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی انجام شد. روش تحقیق کمّی و از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش است. جامعه آماری را دانش آموزان پایه های پنجم و ششم مدرسه دخترانه ابتدایی ستایش شهرستان سلماس (استان آذربایجان غربی) در سال تحصیلی 1400-1401 تشکیل می دهند و نمونه آماری به روش نمونه گیری در دسترس از پایه های پنجم و ششم این مدرسه در دو گروه کنترل و دو گروه آزمایش انتخاب شد که هر گروه شامل پانزده نفر بود. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه های محقق ساخته کیفیت اوقات فراغت و پرسش نامه استاندارد نیک زیستی جان تراویس بود. روایی پرسش نامه محقق ساخته کیفیت اوقات فراغت را پنج نفر از اساتید مدیریت ورزشی تأیید کردند و پایایی آن 94/0 و پایایی پرسش نامه استاندارد نیک زیستی 83/0 به دست آمد. در روش اجرای تحقیق، گروه ها به مدت هشت هفته و در هر هفته یک جلسه به مدت 45 دقیقه، علاوه بر کلاس درسی تربیت بدنی، یک بازی بومی و محلی انجام دادند. برای توصیف وضعیت موجود از یافته های توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و به منظور تحلیل فرضیه های پژوهش از تحلیل کوواریانس چندمتغیره با رعایت پیش فرض های آماری با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس وی ۲۶ انجام شد. نتایج تحقیق نشان دادند که بازی های بومی و محلی در گروه آزمایش توانسته است مؤلفه های کیفیت اوقات فراغت و نیک زیستی فردی دانش آموزان دختر پایه های پنجم و ششم ابتدایی را افزایش دهد (001/۰>P)؛ بنابراین بازی های بومی و محلی در کیفیت اوقات فراغت و نیک زیستی فردی دانش آموزان دختر ابتدایی تأثیر مثبت و معنی دار دارد.

The effect of indigenous-local games on the quality of leisure time and individual well-being of students (Case study: female students of elementary school in Selmas city)

The research investigated the impact of native and local games on the leisure time quality and well-being of female elementary students. Employing a quantitative, semi-experimental approach, the study utilized a pre-test/post-test design with control and experimental groups. The statistical population included fifth and sixth-grade students from Setayesh Girls' Primary School in Selmas city) West Azerbaijan province(, with two control and two experimental groups (15 students each). Data collection involved a researcher-designed questionnaire on leisure time quality and the John Travis standard questionnaire. The validity of the leisure time quality questionnaire was confirmed by sports management professors, exhibiting a reliability of 0.94. Standard questionnaire reliability stood at 0.83. Over eight weeks, groups participated in native and local games for 45 minutes per week alongside regular physical education classes. Descriptive statistics outlined the current situation, while multivariate covariance analysis, using SPSSV26, tested hypotheses. Results demonstrated a significant improvement in leisure time quality and well-being components for the experimental group (P<0.001). The study concludes that selected native and local games positively impact elementary school girls' leisure time and well-being. Recommendations include implementing these games to enhance students' overall health and well-being.

تبلیغات