شناسایی پتانسیل ها و پیشران های کلیدی در رونق گردشگری فرهنگی با تأکید بر فرش دستبافت آذربایجان شرقی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
امروزه گردشگری هنری یکی از بازارهای با علایق ویژه است که رونق آن می تواند در توسعهٔ گردشگری ایران بسیار تأثیرگذار باشد. در میان هنرهای کاربردی ایران، فرش دستبافت سابقه ای تاریخی و شهرت بالایی در جهان دارد. استان آذربایجان شرقی که یکی از کانون های تاریخی تولید فرش دستبافت در ایران است به منزلهٔ منطقهٔ موردمطالعه این پژوهش انتخاب شده است. پژوهش حاضر دو هدف اصلی را پی می گیرد که عبارت هستند از معرفی پتانسیل های استان آذربایجان شرقی برای رونق گردشگری فرهنگی با تأکید بر فرش دستبافت و شناسایی پیشران های کلیدی برای رونق گردشگری فرهنگی با تأکید بر فرش در استان آذربایجان شرقی. روش کیفی (تحلیل مضمون) به همراه تحلیل ساختاری به منزلهٔ ابزار تجزیه وتحلیل در مطالعات آینده پژوهی با استفاده از نرم افزار میک مک در این پژوهش به کار گرفته شده است. نتایج تحلیل مضمون نشان می دهد که استان آذربایجان شرقی دارای چهار مضمون اصلی نیروی انسانی، اهمیت تاریخی فرش تبریز، جاذبه ها و فرهنگ اجتماعی است و این نتایج گواهی است بر پتانسیل بالای منطقه برای رونق گردشگری فرهنگی با تأکید بر فرش دستبافت. به علاوه، خروجی نرم افزار میک مک نشان می دهد که متغیرهای سامان دهی برنامه های آموزشی و توانمندسازی تجار و تولیدکنندگان فرش همگام با تورهای فرش، برگزاری و سامان دهی برنامه های آموزشی و توانمندسازی راهنمایان گردشگری در کنار تورهای فرش و ایجاد انگیزهٔ مالی برای آن ها و تبلیغات هدفمند و گستردهٔ دیجیتال از تأثیرگذارترین متغیرها در رونق گردشگری فرهنگی با تأکید بر فرش دستبافت است.The Identification of the Potentials and the Key Drivers in Promoting Cultural Tourism with an Emphasis on Handmade Carpets of East Azerbaijan Province
Nowadays, art tourism is one of the markets with special interests, the prosperity of which can play an important role in the development of Iran's tourism. Among the applied arts of Iran, handmade carpet has a historical background and a high reputation in the world. East Azarbaijan Province, as one of the historical centers of Iran's handmade carpet production, has been selected as a case study of this research. The current research pursues two main goals, which are: introducing the potential of East Azerbaijan province for the development of cultural tourism with an emphasis on handmade carpets and identifying key factors for the development of cultural tourism with an emphasis on carpets in East Azerbaijan. In this research, the qualitative method (thematic analysis) and the structural analysis research method with the help of MicMac software as a future research studies have been used.
The results of the thematic analysis illustrated that East Azarbaijan province has a great potential for the development of cultural tourism with an emphasis on handmade carpet with four main themes of human resources, historical importance of Tabriz carpet, attractions and social culture. Additionally, the MicMac software output demonstrated that the variables of organizing educational programs and empowering carpet traders and producers for carpet tours, organizing educational programs and empowering tourist guides for carpet tours and creating financial incentives for them, and targeted and digital advertisements are the most effective variables.