بررسی تأثیر تجربیات گردشگر در قصد خرید و به اشتراک گذاری تجربیات از طریق رضایتمندی گردشگر: کاربست نظریه اقتصاد تجربه (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر تجربیات گردشگر در قصد خرید و به اشتراک گذاری تجربیات از طریق رضایتمندی گردشگر است. پژوهش حاضر، از نظر هدف، کاربردی است و، از نظر روش، در دستهٔ مطالعات توصیفی - پیمایشی قرار می گیرد. جامعهٔ آماری شامل گردشگران داخلی شهر مشهد است که از اپلیکیشن ها یا وب گاه های رزرو آنلاین بلیت و خدمات گردشگری استفاده می کنند. بنابراین، براساس قاعدهٔ 5 تا 10 برابر تعداد گویه های پرسش نامه (10*22)، 220 نفر به منزلهٔ حجم نمونه در نظر گرفته شدند. پرسش نامهٔ استفاده شده در این تحقیق، به منزلهٔ ابزار گردآوری داده ها، برای کلیهٔ متغیرها، از پژوهش سانگ (2021) در مقیاس پنج گزینه ای لیکرت اقتباس شد. برای روایی ابزار از روایی صوری و تأیید استادان و روایی سازه استفاده و برای پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که درنهایت هم روایی و هم پایایی تأیید شد. درنهایت، داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری در نرم افزارهای SPSS و PLS تحلیل شدند. نتایج این تحقیق نشان داد که تجربیات گردشگران از طریق رضایتمندی آنان در قصد خرید و به اشتراک گذاری تجربیاتشان تأثیر دارد.Investigating the Impact of Tourist Experiences on Purpose of Purchasing and Sharing Experiences through Tourist Satisfaction: Application of Experience Economics Theory
The purpose of this study was to investigate the effect of tourist experiences on the intention to buy and share experiences through tourist satisfaction. The present study is in the category of descriptive-survey studies according to the purpose of applied research and in terms of research method. The statistical population included domestic tourists in the city of Mashhad who use online ticket booking applications or websites and tourism services, and according to the rule 5 to 10 times the number of questionnaire items (22 * 10), 220 people as a sample size Was taken. The questionnaire used in this study as a data collection tool for all variables was adapted from Song (2021) research on a five-point Likert scale. For instrument validity, face validity and professors' approval and structural validity were used, and for reliability, Cronbach's alpha coefficient was used, which finally confirmed both validity and reliability. Finally, the data were analyzed at both descriptive and inferential levels using structural equation modeling in SPSS and PLS software. The results of this study showed that tourists' experiences affect their intention to buy and share their experiences through their satisfaction.