تأثیر شاخص های خوشبختی لگاتوم در توسعهٔ گردشگری بین المللی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
صنعت گردشگری یکی از پایه های اصلی اقتصاد کشورهای توسعه یافته است که در دستیابی آن ها به رشد اقتصادی بالاتر و ایجاد اشتغال بیشتر نقش مهمی ایفا کرد ه است. از سویی، افزایش خوشبختی مردمان کشور میزبان و تقویت روحیهٔ کارآفرینانه در آن ها می تواند به درک بهتر فرصت های کسب وکار و پذیرایی مناسب از گردشگران بین المللی و ایجاد سفر خاطره انگیز برای آن ها کمک کند و جذابیت آن کشور به مثابهٔ مقصد گردشگری را نزد گردشگران بین المللی بیفزاید. در این خصوص، تحقیق حاضر به بررسی تأثیر شاخص های نه گانه خوشبختی مؤسسهٔ لگاتوم در صنعت گردشگری بین المللی در کشورهای منتخب منطقهٔ منا (شمال افریقا و خاورمیانه) می پردازد که اغلب از اقتصاد تک محصولی رنج می برند و توسعهٔ گردشگری بین المللی می تواند آن ها را در رهایی از این وضعیت و دستیابی به توسعهٔ اقتصادی متوازن یاری رساند. برای این منظور، مدل تحقیق با استفاده از رهیافت داده های تابلویی و به روش گشتاورهای تعمیم یافته برای دورهٔ زمانی ۲۰۰۷-2018 برآورد شد که نتایج نشان داد کلیهٔ شاخص های خوشبختی شامل کارآفرینی و فرصت، اقتصاد، حکمرانی، آموزش، سلامت، ایمنی و امنیت، آزادی های فردی، سرمایهٔ اجتماعی و محیط زیست با ضرایب متفاوت و در سطوح اطمینان گوناگون در توسعهٔ گردشگری بین المللی در کشورهای منتخب منطقهٔ منا تأثیر مثبت و معناداری دارند. البته، ضریب تخمینی شاخص ایمنی و امنیت از دیگر شاخص ها بزرگ تر و ضریب تخمینی آموزش از دیگر شاخص ها کوچک تر بوده است.The Effect of the Legatum Happiness Indicators on Development of International Tourism
The tourism industry is one of the main pillars of the economy of developed countries, which has played an important role in achieving higher economic growth and creating more employment. On the other hand, increasing the happiness of the people of the host country and strengthening the entrepreneurial spirit in them can help to better understand business opportunities and the proper reception of international tourists and create a memorable trip for them and the attractiveness of that country as Increase the tourist destination for international tourists. In this regard, the present study examines the effect of the nine indicators of happiness of the Legatum Institute on the international tourism industry in selected countries of the Mena region (North Africa and the Middle East) that often suffer from a single product economy and the development of tourism between The international community can help them get out of this situation and achieve balanced economic development. For this purpose, the research model was estimated using the panel data approach and the generalized method of moments (GMM) for the period 2007-2018, which showed that all indicators of happiness, including entrepreneurship and opportunity, economy, governance, education, Health, safety and security, personal freedom, social capital and environment with different coefficients and at different levels of confidence have a positive and significant effect on the development of international tourism in selected countries of the Mena region. Of course, the estimated coefficient of safety and security index was higher than other indicators and the estimated coefficient of education was smaller than other indicators